صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پنج ماه بیکاری، فرزندانم را از من گرفت

در این چهار، پنج ماه اولادم از من دور شده؛ چون امید ندارد كه به دردش بخورم، چون معاش ندارم، فرزندم به من می‌گوید که 20 افغانی پول داکترت را هم نداری؟"

بسیاری از کارمندان زن دولت پیشین در تماس با خبرگزاری پیک‌آفتاب از بی‌نظمی‌ها در پرداخت حقوق‌شان انتقاد می‌کنند. این کارمندان می‌گویند: “پس از چند روز سرگردانی، هنوز حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند.”

پیک‌آفتاب: “من باچشم پر اشک، قلب پرخون و دل شکسته می‌گویم که به داد زنان افغان برسید. در این چهار، پنج ماه اولادم از من دور شده؛ چون امید ندارد که به دردش بخورم، چون معاش ندارم، فرزندم به من می‌گوید که 20 افغانی پول داکترت را هم نداری؟”

این درد دل مادری است که در میان پیام‌هایش به صفحه فیسبوک خبرگزاری پیک‌آفتاب می‌یابم. زن است و کارمند سابق دولت، ماه‌هاست معاش ندارد و بی‌کار است.

حالا حتا در خانه هم برایش ارزش قایل نمی‌شوند، چون گویا سر بار خانه شده است. او با تاکید می‌گوید: “خواهش می‌کنم این پیام من را به گوش مسئولین برسانید.”

او نه‌تنها کارش را از دست داده که حتا حقوق ماه‌ها کارش را نیز از دست داده است. طالبان می‌گویند: معاش دو ماهه‌ی تمامی کارمندان دولتی را حواله کرده‌ایم. همین دو شب پیش با یکی از کارمندان وزارت مالیه صحبت می‌کردم و می‌گفت که “برایت اسناد روان می‌کنم که معاش تمامی کارمندان را حواله کرده‌ایم.” هرچند هنوز این اسناد در اختیار من قرار نگرفته است و البته انتظار هم ندارم که این اسناد به این زودی فرستاده شود.

خانم دیگری به واتساپ یکی از همکارانم پیام صوتی می‌گذارد و با گلوی بغض‌آلود می‌گوید: پس از یک هفته سرگردانی، از گرفتن معاش ناامید شده است. او گفت: “معاون مدیر بانک بعد از چند روز به من گفته که «از دست شما لوده‌های احمق وطن به این روز افتاده است.»”

او می‌گوید: “روز پنج‌شنبه به یکی از نمایندگی‌های کابل‌بانک در کابل برای دریافت معاش خودم مراجعه کردم. از ماه اسد تاکنون معاش نگرفته‌ام. کارتم را گرفتند و گفتند شنبه بیا. شنبه رفتم و تا سه‌ونیم بعدازظهر انتظار کشیدم، اما بازهم نوبت نرسید و گفتند یک‌شنبه. یک‌شنبه تا سه بعدازظهر پول نداشتند. سه بجه پول آمد، اما گفتند امروز توزیع نداریم. دوشنبه رفتم، دو غرفه را برای زنان اختصاص داده بودند، اما یک غرفه‌اش از پرداخت معاش زنان خودداری کرد و گفت که برای زنان معاش پرداخت نمی‌کنم و تنها یک غرفه پرداخت داشت. این غرفه هم بیش‌تر به افراد آشنای خودشان اختصاص داشت. ساعت دوازده اعلام کردند که پول تمام شده است. کارت‌های ما را که پنج‌شنبه گرفته بودند، گم کرده بودند و یا گم انداخته بودند. در نهایت معاون مدیر بانک به من گفت: «از دست شما لوده‌های احمق وطن به این روز افتاده است.» بعد از جنجال‌های زیاد توانستم کارتم را بگیرم.”

مقامات بانک به مراجعین می‌گویند، هر کاری می‌توانید انجام دهید. با تحقیر و توهین به زنان، از پرداخت معاش آن‌ها خودداری می‌کنند.

زنان آسیب‌پذیرترین قشر دوران جنگ بودند و حالا هم آسیب‌پذیرترین قشر در پساصلح نیز هستند. هزران زن کارهای‌شان را از دست داده و با مخالفت طالبان از رفتن به محل وظیفه منع شده‌اند. پیش از این نهادهای بین‌المللی گزارش کرده بودند که با جلوگیری از کار زنان، افغانستان بیش از 21 درصد از نیروی کار خود را از دست داده است.

خانه‌نشینی زنان؛ افغانستان بیش از 21 درصد نیروی کار فعال خود را از دست داده

در میان زنان کارمند، صدها تن از آن‌ها سرپرست خانواده بوده‌اند که حالا با ماه‌ها بی‌کاری این زنان، هزاران خانواده را در فقر شدید و در آستانه‌ی مرگ قرار داده است. صدها زن دیگر، به دلیل از دست دادن کارشان، اکنون سر بار خانه حساب می‌شوند و برای تامین مخارج شخصی‌شان با مشکلات جدی مواجه هستند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x