صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پس از بازگشت طالبان به قدرت، حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است

انستیتیوت مطالعات امنیت و منازعه کشور پاکستان با نشر یک گزارش تحقیقی تازه می‌گوید که حملات تروریستی در خاک این کشور نسبت به چند سال پیش افزایش یافته است.

انستیتیوت مطالعات امنیت و منازعه کشور پاکستان با نشر یک گزارش تحقیقی تازه می‌گوید که حملات تروریستی در خاک این کشور نسبت به چند سال پیش افزایش یافته است.

پیک‌آفتاب: گزارش انستیتیوت امنیت و منازعه نشان می‌دهد که حملات تروریستی در پاکستان 56 درصد در سال 2021 افزایش یافته است. گزارش تصریح می‌کند که این افزایش به بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان مرتبط است. در پی این مسئله کارشناسان از گسترش فعالیت شورشیان اسلام‌گرا در کشورهای آسیای‌جنوبی و مرکزی هشدار می‌دهند.

انستیتوت مطالعات امنیتی و منازعه در پاکستان (PICSS) به تازگی اعلام کرده است که مجموعاً 294 حمله تروریستی در سال 2021 در خاک این کشور انجام شده است. این حملات شامل انتحاری، بمب‌گذاری‌، حمله با تفنگ، کمین علیه نیروهای دولتی و تیراندازی بوده است.

انستیتوت متذکره که در قسمت ترویج صلح و حل منازعه در پاکستان کار کرده، فعالیت‌های تروریستی را در این کشور هرازگاهی تحلیل و ارزیابی می‌کند، اخیراً گفته که شمار حملات تروریستی در سال 2020 میلادی به 188 مورد می‌رسید و این رقم در سال 2021 افزایش یافته است. طبق تحقیقات این مرکز، این نخستین افزایش حملات تروریستی در پاکستان پس از سال 2014 است.

گزارش منتشره تحلیل می‌کند که در 2014 نیروهای امنیتی پاکستان عملیاتی را علیه شورشیان اسلام‌گرای مرتبط با القاعده و طالبان پاکستانی در این کشور راه‌اندازی کردند تا امنیت را به مردم برگردانند.

افزون بر موارد بالا، در گزارش انستیتوت مطالعات امنیتی و منازعه آمده است که در سال گذشته 395 تن در حملات تروریستی کشته شدند که بیش از نیم آن‌ها نیروهای امنیتی بوده‌اند.

از جانب دیگر، مقام‌ها در اسلام‌آباد و تحلیل‌گران امنیتی پاکستان افزایش حملات تروریستی را به بازگشت طالبان به قدرت در ماه آگست مرتبط می‌دانند و مدعی‌اند که گروه طالبان در افغانستان، پشتوانه اصلی طالبان در پاکستان‌اند که هرازگاهی حملات خونینی را در این کشور سازماندهی می‌کنند.

به باور این آگاهان، بسیاری از این حملات که توسط طالبان پاکستانی انجام می‌شود که از قرائت تندروانه و سخت‌گیرانه شریعت پیروی می‌کند اما به لحاظ ساختار و تشکیلات متفاوت‌اند.

از سوی دیگر، فدا خان، یک تحلیل‌گر امنیتی در پاکستان در پیوند به نشر گزارش انستیتیوت مطالعات و منازعه گفته است که طالبان پاکستانی در نتیجه پیروزی طالبان افغان جسورتر شده‌اند. او گفته است: “این نشان می‌دهد که ممکن حملات تروریستی در پاکستان در سال جدید 2022 بیش‌تر شود”.

از جانب دیگر، مقام‌های پاکستان مدعی‌اند که طالبان پاکستانی فعالیت‌های‌شان را از درون پناهگاه‌های‌شان در مناطق مرزی افغانستان سازمان‌دهی می‌کنند.

افزون بر بحث مطرح شده، پیش‌تر تحریک طالبان پاکستانی گفته بودند که بعد از سه دور گفتگو با حکومت پاکستان با میانجی‌گری امارت اسلامی، خواستار بازگشایی دفتر سیاسی این گروه در کشور سومی‌اند.

طالبان پاکستانی، خواهان دفتر سیاسی در کشور سوم

فدا خان تصریح می‌کند: “این باید به عنوان یک نشانه هشدار نگریسته شود که بعد از تسط طالبان بر افغانستان، ملیشه‌ها می‌توانند به دیگر بخش‌های آسیای‌جنوبی و مرکزی گسترش یابند و نظم و امنیت را در این کشورها مختل سازند”.

طبق آمار انستیتیوت مطالعات امنیتی پاکستان، طالبان پاکستانی تنها در ماه دسمبر مسئولیت 45 حمله را به عهده گرفتند که بلندترین میزان حملات ماهانه در جریان یک سال بوده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر تحریک طالبان پاکستان، آتش‌بس یک ماهه با دولت این کشور را پایان یافته اعلام کرده بود و گفته بود که به دلیل عمل نکردن به تعهدات از سوی اسلام‌آباد، آتش‌بس تمدید نمی‌شود.

طالبان پاکستان: اسلام‌آباد به تعهدات خود عمل نکرده، آتش‌بس تمدید نمی‌شود

آمادگی طالبان افغانستان برای اقدام نظامی علیه طالبان پاکستانی

طالبان افغانستانی میانجی طالبان پاکستانی و دولت پاکستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x