صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پسر جانشین پدر در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان

تلویزیون دولتی ترکمنستان روز گذشته 14 فبروری، گزارش داد که نامزدی پسر قربان‌قُلی بردی محمداُف، رهبر این کشور در انتخابات ریاست ‌جمهوری ماه آینده قطعی است. بردی محمداُف اخیراً اعلام کرد که قصد دارد از قدرت کناره‌گیری کند.

تلویزیون دولتی ترکمنستان روز گذشته 14 فبروری، گزارش داد که نامزدی پسر قربان‌قُلی بردی محمداُف، رهبر این کشور در انتخابات ریاست ‌جمهوری ماه آینده قطعی است. بردی محمداُف اخیراً اعلام کرد که قصد دارد از قدرت کناره‌گیری کند.

پیک‌آفتاب: تلویزیون دولتی ترکمنستان در گزارشی گفته است: “در کنگره فوق‌العاده حزب دموکراتیک ترکمنستان که اخیراً در عشق‌آباد برگزار شد، سردار بردی محمداُف، نایب رئیس کابینه، به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری تعیین شد”.

از جانب دیگر، خبرها حاکی از آن است که ترکمنستان یکی از سرکوب‌گرترین و پنهان‌کارترین حکومت‌های جهان است و در مورد نحوه تصمیم‌گیری در نهادهای حکومتی این کشور اطلاعات چندانی در دست نیست.

حدود سه دهه از استقلال این کشور سپری می‌شود، اما هیچ گاه انتخابات آزاد در این کشور برگزار نشده و کاملاً روشن است که سردار بردی محمداُف در انتخابات ریاست‌ جمهوری روز 12 مارچ، هیچ رقیبی نخواهد داشت.

قربان‌قُلی بردی محمداُف که در حال حاضر رئیس‌ جمهور، رئیس هیئت دولت و رئیس مجلس سنای ترکمنستان است، طی 15 سال گذشته در رأس قدرت و تصمیم‌گیرنده اصلی و بلامنازع این کشور بوده است.

بردی محمداُف اکنون 64 سال سن دارد. او روز جمعه گذشته در یک سخنرانی در پارلمان این کشور گفت که تصمیم دشواری اتخاذ کرده و به دلیل سن خود قصد دارد از قدرت کناره‌گیری کند. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: “ترکمنستان به رهبران جوان نیاز دارد”.

سردار بردی محمداُف در حال حاضر دومین فرد قدرت‌مند در حکومت ترکمنستان است و به دلیل مقام خود به عنوان نایب رئیس هیئت دولت در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش مهمی ایفا می‌کند. او 41 ساله است و برای نامزدی در انتخابات ریاست ‌جمهوری واجد شرایط است.

تلویزیون دولتی ترکمنستان در گزارش خود علاوه کرد که تمامی شرکت‌کنندگان در کنگره فوق‌العاده حزب حاکم کشور، از نامزدی سردار بردی محمداُف در انتخابات ریاست‌ جمهوری حمایت کردند.

سفرهای خارجی و دیدارهای رسمی سردار بردی محمداُف در سال‌های اخیر افزایش یافته است که به اعتقاد کارشناسان بخشی از برنامه‌های حکومت برای آماده کردن او به عنوان جانشین پدر است.

او سال گذشته برای یک دیدار رسمی به روسیه سفر کرد و در عشق‌آباد با وزیر خارجه چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکمنستان، دیدار و گفتگو نمود.

قربان‌قُلی بردی محمداُف اعلام کرده که قصد دارد به عنوان رئیس مجلس سنا به حضور در صحنه سیاسی کشور ادامه دهد.

گزارش‌ها می‌رساند که پوشش رسانه‌های دولتی از فعالیت‌های سردار بردی محمداُف از سال 2016 و در پی عضویت او در پارلمان به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

او در سال 2021 به مقام نایب رئیس هیئت دولت (معاون نخست‌ وزیری) و عضویت در شورای امنیتی پرقدرت ترکمنستان ارتقا یافت.

از سوی دیگر، مقام حسابرس ارشد به او سپرده شد که عالی‌ترین مقام در کنترل بودجه دولتی در ترکمنستان می‌باشد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x