صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پروانه، مرسل و زهرا آزاد شدند؛ تمنا و خواهرانش به زودی، عالیه اما…

پروانه ابراهیم‌خیل، مرسل عیار و زهرا محمدی از دختران معترض، شام امروز از سوی طالبان آزاد شدند. منابع هم‌چنین، آزادی موسی شاهین، آواز خوان محلی و 9 کارمند خارجی کمیشنری عالی سازمان ملل از بند طالبان را تایید کردند. از سویی هم منابع به خبرگزاری پیک‌آفتاب می‌گویند که تمنا پریانی و سه خواهرش به زودی از سوی طالبان رها خواهند شد. با این همه از سرنوشت عالیه عزیزی هنوز خبری در دست نیست.

پروانه ابراهیم‌خیل، مرسل عیار و زهرا محمدی از دختران معترض، شام امروز از سوی طالبان آزاد شدند. منابع هم‌چنین، آزادی موسی شاهین، آواز خوان محلی و 9 کارمند خارجی کمیشنری عالی سازمان ملل از بند طالبان را تایید کردند. از سویی هم منابع به خبرگزاری پیک‌آفتاب می‌گویند که تمنا پریانی و سه خواهرش به زودی از سوی طالبان رها خواهند شد. با این همه از سرنوشت عالیه عزیزی هنوز خبری در دست نیست.

پیک‌آفتاب: پروانه ابراهیم‌خیل، مرسل عیار و زهرا محمدی از بانوان معترض کابل که از حدود سه هفته پیش به این‌سو از سوی طالبان بازداشت شده بودند، شام امروز به آغوش خانواده‌های خود برگشتند. در همین حال، منابع محلی از پنجشیر گفته‌اند که موسی شاهین از آوازخوانان محلی نیز پس از پنج روز دربند بودن، امروز از سوی طالبان آزاد شده است.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان از آزادی 9 کارمند خارجی کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل خبر داده است. این افراد که دو خبرنگار خارجی نیز در بین‌شان حضور دارند، پنج روز پیش در کابل بازداشت شده بودند. مجاهد در حساب توییتر خود نوشته است: “آن اتباع خارجی که خود را به یک مؤسسه بین‌المللی منسوب می‌کردند، بخاطری توقیف شده بودند که شناسنامه‌ها، جوازنامه‌ها و اسناد لازم نداشتند. آنها در حالت خوب قرار داشتند، با خانواده‌های خود در تماس بودند، بعد از آن که تثبیت هویت شدند و اطمینان حاصل شد، اکنون پس رها گردیدند.”

از سوی دیگر، منابع در تماس با خبرگزاری پیک‌آفتاب تایید می‌کنند که تمنا زریاب پریانی و خواهرانش نیز به زودی آزاد خواهند شد. منابع می‌گویند که طالبان از خانواده تمنا خواسته‌اند که «ضمانت خط» بیاورند تا او و سه خواهرش را از بند آزاد کنند.

این منابع جزئیات بیش‌تر در مورد این «ضمانت خط» نمی‌دهد، اما می‌گویند که آن‌ها با تمنا صحبت کرده‌اند و او گفته که او و سه خواهرش «به‌زودی رها خواهند شد.»

هنوز طالبان در این باره اظهار نظر نکرده‌اند. قبلاً طالبان بازداشت زنان معترض را تکذیب کرده بودند.

چند روز پیش نیز منابع موثق خبر رهایی شماری از دختران معترض را با خبرگزاری پیک‌آفتاب، شریک کرده بودند. آن منابع نیز گفته بودند که طالبان با گرفتن «تعهدنامه کتبی» مبنی بر این‌که این دختران بار دیگر در اعتراضات علیه طالبان شرکت نمی‌کنند، اقدام به آزادی دختران کرده است.

اخیراً موجی از بازداشت‌های گسترده از میان فعالان زن و فعالان رسانه در کابل و ولایات به راه افتاده بود. این بازداشت‌ها نگرانی‌های شدیدی را بین خانواده‌ها و فعالان مدنی و رسانه‌ای دامن زده بود.

در روزهای اخیر واکنش‌های تند بین‌المللی نیز در حمایت از افراد بازداشت شده مطرح شده بود و امروز نیز شماری از نهادهای بین‌المللی این بازداشت‌ها را نگران کننده خوانده بودند و خواهان رهایی هرچه سریع‌تر افراد دربند طالبان شده بودند.

کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل امروز در توییتی گفته بود که تلاش فراوان برای رهایی کارمندانش در کابل را آغاز کرده است.

سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان دیده‌بان حقوق بشر هم این بازداشت‌ها را «کاملاً نگران کننده!!!» خواند. او گفت که بازداشت‌ها و ناپدید کردن طالبان فراتر از افغانستان است. او نوشت: “بازداشت، ناپدید شدن و دستگیری طالبان فراتر از افغانستان است. آهسته‌آهسته سیاست‌گذارانی که خشونت طالبان را با توجیه صلح در افغانستان سفید می‌کنند، بیش‌تر خواهند دانست.”

پیش‌تر امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری فراری افغانستان از ربوده شدن 9 شهروند خارجی در افغانستان خبر داده بود. او گفته بود که در میان افراد ربوده شده «اندرو نورث»، خبرنگار بی‌بی‌سی و «پیتر جوونال»، صاحب رستورانت گندمک شامل هستند.

این درحالی است که هنوزهم شمار دیگری از بانوان در بازداشت طالبان به سر می‌برند. از جمله عالیه عزیزی که در اوایل حکومت طالبان در هرات ناپدید شده بود، هنوز از سرنوشت‌اش خبری در دست نیست.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x