صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پاکستان: مقاومت پنجشیر و حکومت همه‌شمول طالبان، خیالِ باطل است

منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل می‌گوید که طالبان توانایی حل بحران کنونی افغانستان را ندارند و پاکستان تا تشکیل حکومت فراگیر و اجماع منطقه‌‌ای، قصد به رسمیت ‌شناختن آن‌ها را ندارد.

منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل می‌گوید که طالبان توانایی حل بحران کنونی افغانستان را ندارند و پاکستان تا تشکیل حکومت فراگیر و اجماع منطقه‌‌ای، قصد به رسمیت ‌شناختن آن‌ها را ندارد.

پیک‌آفتاب: منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل در صحبت با رسانه‌ها گفته است که حضور رئیس پیشین آی‌اس‌آی در کابل، چند روز پس از سقوط حکومت غنی، برای جلوگیری از قتل عام توسط طالبان بود.

وی تاکید کرد که پاکستان تا تشکیل حکومت فراگیر و اجماع منطقه‌ای، طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. منیر اکرم، این موضوع را رد کرد که جنرال فیض حمید، رئیس پیشین استخبارات نظامی پاکستان برای حل اختلافات طالبان و تشکیل کابینه این گروه به کابل رفته بود.

او در این خصوص تصریح کرد: “نگرانی ما این بود که پس از تسلط طالبان بر کابل، چگونه از قتل عام جلوگیری کنیم”.

او با اشاره به خلأ امنیتی پس از فرار غنی گفته که “ما از رئیس جمهور غنی خواستیم که با ایجاد حکومت ائتلافی توافق کند و خودش برود و کسی را برای رهبری افغانستان معرفی کند، اما او در وسط گفتگوها فرار کرد.”

سفیر پاکستان اذعان کرد که طالبان توانایی حل بحران‌های کنونی در افغانستان را ندارند و امیدوار است که نیروهای متخصص دوباره به افغانستان برگردند و با طالبان کار کنند.

منیر اکرم مدعی شد که “مقاومت واقعی در داخل افغانستان علیه طالبان وجود ندارد” و جبهه مقاومت پنجشیر چندان فعال نیست. او گفت که پاکستان با جریان‌های سیاسی افغانستان در تماس است تا حکومت فراگیرتری در این کشور شکل بگیرد.

وی افزود که “با تمام آنانی که در قدرت سهیم نیستند، در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم که چطور حکومت کابل را فراگیرتر بسازیم. ما با غرب، روسیه و چین برای رسیدن به این هدف در تماس هستیم”.

سفیر پاکستان وضاحت داده که مشکل در این است که طالبان “تصور می‌کنند یک حکومت فراگیر را در افغانستان به وجود آورده‌اند و می‌گویند که از اقلیت‌های افغانستان در حکومت نماینده دارند”.

سفیر پاکستان در سازمان ملل شکل‌گیری حکومت همه‌شمول را مبنای ثبات در افغانستان خواند و گفت: “به رسمیت ‌شناختن حقوقی طالبان، زمانی اتفاق خواهد افتاد که ما از ناحیه ثبات و صلح در افغانستان اطمینان حاصل کنیم”.

سفیر پاکستان در سازمان گفت که حکومت‌اش با طالبان مشکلی ندارد و تنها موردی که می‌تواند رابطه پاکستان با طالبان را برهم بزند، نزدیکی طالبان به هند خواهد بود.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رسانه‌های پاکستان به نقل از مقامات این کشور گزارش داده بودند که موضوع به رسمیت شناختن طالبان در صورت اجماع منطقه‌ای انجام خواهد شد. روزنامه دان پاکستان، روز شنبه ۱۹ مارچ، با نشر گزارشی گفته بود که منیر اکرم، نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل این موضوع را هم‌زمان با تمدید شدن ماموریت سازمان ملل در افغانستان مطرح کرده است. نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل گفته که در صورت به وجود آمدن یک اجماع میان کشورهای منطقه، طالبان را به رسمیت خواهد شناخت.

موضوع به رسمیت شناختن طالبان؛ پاکستان منتظر کشورهای منطقه است، نه عمل‌کرد طالبان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x