صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وضعیت ناگوار پناهجویان افغانستانی در کشورهای مختلف دنیا

در حالی که پناهجویان در اندونزیا در اعتراض به بی‌تفاوتی نهادهای بین‌المللی اقدام به دوختن لب‌هایشان کرده‌اند، گزارش‌ها از کشورهای دیگر نیز حاکی است که وضعیت پناهجویان افغانستان در دیگر کشورها نیز چندان مناسب نیست.

در حالی که پناهجویان در اندونزیا در اعتراض به بی‌تفاوتی نهادهای بین‌المللی اقدام به دوختن لب‌هایشان کرده‌اند، گزارش‌ها از کشورهای دیگر نیز حاکی است که وضعیت پناهجویان افغانستان در دیگر کشورها نیز چندان مناسب نیست.

پیک‌آفتاب: ویدیوی ارسال شده از کمپ شمسی در کشور صربستان نشان می‌دهد که پناهجویان افغانستانی منتقل شده به این کشور، در وضعیت دشواری زندگی می‌کنند. صدها تن از پناهجویان به دلیل نبود جای مناسب، از سالن‌های غذاخوری برای بودوباش و محل خواب استفاده می‌کنند.

پناهجویی که از یکی از کمپ‌های پناهجویان در صربستان ویدیویی را به خبرگزاری پیک‌آفتاب ارسال کرده، تاکید می‌کند که در این کمپ، آنها به کم‌ترین خدمات دسترسی دارند. این پناهجو می‌گوید که مسئولان کمپ اجازه ارسال گزارش از داخل کمپ را به پناهجویان نمی‌دهند و آنها به شکل مخفیانه اقدام به ثبت ویدیو از جریان بودوباش پناهجویان در این کمپ کرده‌اند.

از سویی هم، ویدیوی هم‌رسانی شده از یک کمپ مهاجرین در کشور ایران نشان می‌دهد که وضعیت مهاجرین در این کمپ بسیار وخیم می‌باشد. مسئولان ایران در ولایت کرمان، صدها مهاجر را در داخل یک هنگر که به گفته مهاجرین ساکن آن هیچ نوع امکانات ندارد، نگهداری می‌کنند. یکی از پناهجویان حاضر در این کمپ می‌گوید: “اینجا هیچی نیست، آب نیست، نان نیست.” ویدیو هم‌چنین نشان می‌دهد که در این کمپ ده‌ها کودک زیر سن همراه با دیگر مهاجرین نگهداری می‌شود.

در همین حال از اندونزی گزارش شده که ده‌ها تن از پناهجویان در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی شان، اقدام به دوختن لب‌های خود کرده‌اند. اکثر این پناهجویان بیش از یک دهه است که در انتظار بررسی درخواست‌هایشان دور از خانه و خانواده در این کشور به سر می‌برند. اما به درخواست‌شان توجه نمی‌شود. پناهجویان در اندونزی از این کشور به عنوان «برزخ پناهجویان» یاد می‌کنند. چند روز پیش یک پناهجوی افغانستانی به علت عدم بررسی درخواست پناهندگی‌اش، اقدام به خودکشی کرد و به زندگی‌اش پایان داد.

پس از حاکمیت امارت اسلامی بر افغانستان، صدها هزار تن تصمیم به خروج از کشور گرفته‌اند. مرزهای زمینی و هوایی کشور مورد تهاجم گسترده‌ای افرادی است که می‌خواهند به هر قیمتی از کشور خارج شوند. موج فزاینده بیکاری و گرانی نیز این روند را تقویت کرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x