صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وزیر مالیه دولت غنی: حقوق «سربازان خیالی» را جنرالان به جیب می‌زدند

پاینده: تعداد زیادی از ۳۰۰ هزار سرباز و پولیس ثبت شده در دولت در واقع وجود نداشتند و "خیالی" بودند که معاش پرداخته می‌شد، اما این پول به جیب مقامات و جنرالانی می‌رفت که این سربازان خیالی را ایجاد کرده بودند.

روایت سقوط حکومت محمداشرف غنی و سوال‌هایی که هنوز در ذهن بسیاری از شهروندان وجود دارد، هر روز ابعاد تازه پیدا می‌کند. تازه‌ترین روایت از این ماجرا، در گفتگوی وزیر مالیه آقای غنی با «بی‌بی‌سی» مطرح شده است. آقای خالد پاینده خود نیز متهم است که در بسیاری از پرونده‌های فساد دست دارد.

پیک‌آفتاب: خالد پاینده، آخرین وزیر مالیه در دولت آقای غنی بود. او در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته که تعداد زیادی از ۳۰۰ هزار سرباز و پولیس ثبت شده در دولت در واقع وجود نداشتند و “خیالی” بودند که معاش پرداخته می‌شد، اما این پول به جیب مقامات و جنرالانی می‌رفت که این سربازان خیالی را ایجاد کرده بودند.

پیش از این، “سیگار” اداره بازرس ویژه امریکا از پنهان‌کاری وزارت‌های دفاع و خارجه امریکا درباره شرایط خروج از افغانستان به تندی انتقاد کرده بود. این اداره گفته که شصت درصد تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در هنگام دفاع رخ داده است. به اساس تحقیق سیگار، شیوه‌ای که محاسبه انجام شد طوری بود که از مقام امنیتی یک ولایت پرسیده می‌شد که چند نفر دارید و بر اساس آن حقوق و هزینه‌های جیره‌بندی محاسبه می‌شد و این شمار همیشه اغراق‌آمیز می‌بود.

وزیر سابق مالیه هم به نحوی این گزارش سیگار را تایید می‌کند و می‌گوید: این اعداد ممکن است بیش از ۶ برابر بیشتر وانمود شده باشد و شامل “فراری‌ها از ارتش” و “شهدا” هم می‌شود که مرگ یا خروج‌شان از صف اردو هیچ‌گاهی به طور رسمی ثبت نشده بود. او مدعی شده که برخی فرماندهان کارت‌های بانکی آنها را نزد خود نگه می‌داشتند و هر ماه حقوق آنها را به جیب می‌زدند.

آقای پاینده می‌گوید: سربازانی که واقعاً وجود داشتند اغلب به موقع دست‌مزد دریافت نمی‌کردند، در حالی که جنرال‌هایی وجود داشتند که درآمد دوبرابر داشتند و هم از دولت حقوق خود را می‌گرفتند و هم مبالغی را از طالبان می‌پذیرفتند تا بدون جنگ تسلیم شوند.

آقای پاینده در بخشی از گفتگوی خود با بی‌بی‌سی، تلاش کرده تا اشرف غنی رئیس جمهور فراری را از فساد موجود در حکومت‌اش تبرئه کند. او گفته که به نظرم اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین آلوده به “فساد مالی” نبوده است.

خالد پاینده، آخرین وزیر دفاع در دولت آقای غنی، خود نیز به دست داشتن در فساد متهم است. پاینده ضمن پذیرفتن وجود فساد در وزارت مالیه، کشورهای خارجی را بخشی از این فساد دانسته و گفته است: “کشورهای غربی بخشی از ناکامی‌ها در افغانستان بوده‌اند.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x