صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وزیران خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه دیدار کردند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین امروز پنج‌شبنه 10 مارچ، جهت کاهش تنش‌ها و برقرای آتش‌بس در اوکراین، در آنتالیای ترکیه دیدار کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین امروز پنج‌شبنه 10 مارچ، جهت کاهش تنش‌ها و برقرای آتش‌بس در اوکراین، در آنتالیای ترکیه دیدار کردند.

پیک‌آفتاب: این دیدار با ابتکار مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه صورت گرفته است. این نخستین دیدار مقامات بلندرتبه روسیه و اوکراین است که در بحبوحه جنگ صورت می‌گیرد.

سخنگوی کرملین اما می‌گوید که وزیران خارجه روسیه و اوکراین درباره دیدار پوتین و زلنسکی بحث و تبادل نظر می‌کنند.

این در حالی است که توییتر رئیس جمهور پوتین نوشته که او در تماس تلفنی با نخست وزیر آلمان درباره جنبه‌های بشردوستانه تحولات اوکراین و جمهوری‌های دونباس گفتگو کرد.

در همین حال، وزیر خارجه اوکراین در توییتی گفته است: “روسیه به گروگان‌گیری بیش از 400 هزار تن در ماریوپل ادامه می‌دهد، کمک‌های بشردوستانه و تخلیه را مسدود می‌کند. گلوله‌باران‌های بی‌رویه ادامه دارد. تقریباً 3000 نوزاد تازه متولد شده فاقد دوا و غذا هستند. من از جهان می‌خواهم که وارد عمل شوند! روسیه را مجبور به توقف جنگ وحشیانه خود علیه غیرنظامیان و نوزادان کنند”.

پیش از این چند دور گفتگو میان مقامات روسیه و اوکراین در بلاروس انجام شد که محور گفتگوها برقراری آتش‌بس در اوکراین بود. دیدار امروز پنج‌شنبه در آنتالیای ترکیه، نخستین دیدار دیپلماتیک دو کشور در سطح مقامات بلندرتبه است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه در توییتی نگاشته است: “ما از کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو می‌خواهیم که سیل بی‌فکر رژیم غیرقابل دوام کی‌ف را با جدیدترین سیستم‌های تسلیحاتی متوقف کنند تا از خطرات عظیمی برای هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی و سایر وسایل حمل‌ونقل در اروپا و فراتر از آن جلوگیری شود”.

در همین حال؛ مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در توییتی گفته است: “در زمان نیاز شدید به صلح، با همتایان روسی و اوکراینی خود لاوروف و کولبا در حاشیه نشست سه جانبه در انجمن دیپلماسی آنتالیا دیدار کردم. ما صمیمانه امیدواریم که صلح در منطقه ما حاکم شود. ما به تلاش‌های خود برای دیپلماسی بین روسیه و اوکراین ادامه خواهیم داد”.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت خارجه چین از دولت امریکا خواسته بود تا اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی-نظامی واقع در اوکراین را فوراً منتشر کند.

چین خواستار افشای اطلاعات در مورد آزمایشگاه‌های امریکا در اوکراین شد

وزرای خارجه روسیه و اوکراین روز پنج‌شنه دیدار می‌کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x