صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش‌ها به حمله تروریستی در قندهار/ داعش مسئولیت گرفت

امام جمعه قندهار گفته است: «5 نفر انتحاری، قصد ایجاد یک فاجعه بزرگ داشتند اما با هوشمندی گاردهای مسجد دو نفر انتحاری در ورودی مسجد از پا درآورده می‌شوند، اما سه تن دیگر خود را در میان جمعیت منفجر می‌کنند.»

گروه داعش با نشر بیانیه‌ای گفته که دو نفر از جنگجویان این گروه ابتدا نگهبانان مسجد را به ضرب گلوله کشته‌اند و پس از آن خود را منفجر کرده‌اند. نمایندگی سازمان ملل در کابل، خواهان مجازات عاملان این رویداد شده است. در این حمله بیش از 60 نفر شهید و نزدیک به 100 نفر زخمی شدند.

پیک‌آفتاب: حمله تروریستی روز گذشته در مسجد شیعیان در قندهار، زمانی صورت گرفت که نمازگزاران درحال آماده شدن برای اقامه‌ای نماز جمعه بودند. امام جمعه قندهار گفته است: «5 نفر انتحاری، قصد ایجاد یک فاجعه بزرگ داشتند اما با هوشمندی گاردهای مسجد دو نفر انتحاری در ورودی مسجد از پا درآورده می‌شوند، اما سه تن دیگر خود را در میان جمعیت منفجر می‌کنند. در انفجار اول، نمازگزاران نشسته بودند، تلفات کم بود. دو نفر انتحاری از فضای گرد و غبار انفجار اول استفاده می‌کنند و خود را در میان نماز گزاران منفجر می‌کنند. با انفجارهای بعدی آمار مجروحان و شهدا بالا می‌رود.» یکی از شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفته که او صدای سه انفجار را از ورودی اصلی مسجد، جایی که نمازگزاران در حال وضو بوده‌اند، شنیده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، این حمله را نکوهش کرده و گفته که عاملان آن باید به پنجه قانون سپرده شوند. حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز ضمن تقبیح این حمله، آن را جنایت بزرگ خوانده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت فرهنگ و اطلاعات طالبان در توییتی نوشته است که “امارت اسلامی” این انفجار را نکوهش می‌کند و آن را “جنایتی بزرگ” می‌داند. او افزوده که طالبان به نیروهایش دستور داده تا عاملان آن را دستگیر و “به پنجه شریعت” بسپارند.

این درحالی است که هفته گذشته نیز در نتیجه انفجار در مسجد شیعیان در ولایت قندوز، صدها نمازگزار شهید و زخمی شدند. مسئولیت آن حمله را نیز گروه داعش به عهده گرفت.

در حدود دو ماهی که گروه طالبان قدرت را در کابل به دست گرفته‌ است، چندمین حمله مرگبار انتحاری در کشور رخ داده است. این حملات موجی از انتقادات را متوجه امارت اسلامی کرده و اکثر کارشناسان و کاربران شبکه‌های اجتماعی از طالبان به دلیل ناتوانی در تامین امنیت شهروندان انتقاد کرده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x