صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش‌ها به حمله تروریستی در جبرئیل هرات

حمله تروریستی به شهروندان غیرنظامی در جبرئیل هرات با واکنش‌های تند کنش‌گران سیاسی هم‌راه شده است. بسیاری از کنش‌گران سیاسی، این حمله را جنگ مذهبی و نژادی علیه هزاره‌ها عنوان کرده‌اند.

حمله تروریستی به شهروندان غیرنظامی در جبرئیل هرات با واکنش‌های تند کنش‌گران سیاسی هم‌راه شده است. بسیاری از کنش‌گران سیاسی، این حمله را جنگ مذهبی و نژادی علیه هزاره‌ها عنوان کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی در دوران حامد کرزی، می‌گوید که حمله به باشندگان جبرئیل، تنها توجیه مذهبی و نژادی دارد. او تاکید می‌کند که باشندگان جبرئیل تنها به این دلیل که قرائت متفاوت از دین و سیمای متفاوت دارند مورد حمله تروریستی قرار گرفته‌اند. سپنتا در ادامه گفته که تروریزم را نمی‌توان با تضرع و موعظه مهارکرد، بلکه عدالت، آزادی‌خواهی و حاکمیت مردم نسخه کارآمد برای مقابله با تروریزم است.

سپنتا در حساب توییتر خود نوشته است: “جبراییل را بخاطر دارم. روستایی بود با خانه‌های گلین در غرب هرات. حالا شهری شده است در شهری که باشندگان آن بخاطر قرائت متفاوتی از دین و داشتن سیمای متفاوت کشتار می‌شوند. تروریسم را نمی‌شود با موعظه و تضرع مهار کرد. آنتی‌تروریسم با عدالت‌ و آزادیخواهی در حاکمیت مردم تحقق می‌یابد.”

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین نیز این حمله واقعه المناک خوانده و تقبیح کرده است. در حساب توییتر حامد کرزی آمده است: “حامد کرزی رئیس جمهور پیشبن افغانستان انفجار شام روز جمعه در شهرک جبرئیل هرات را که سبب شهادت و جراحت شماری از هموطنان ما گردید، به شدیدترین الفاظ تقبیح نموده و ضمن ابراز مراتب تسلیت و همدردی به خانواده‌های قربانیان این واقعه المناک، از بارگاه خداوند لایزال برای شهدا بهشت برین، برای بازماندگان شان صبر جمیل و برای زخمیان شفای عاجل استدعا می‌کند.”

این حمله تروریستی، حوالی ساعت شش شام روز جمعه ۱۲ حمل، در گذر توحید ۱۹ شهرک جبرئیل از مربوطات حوزه 12 شهر هرات صورت گرفته است. انفجار زمانی رخ داد که شمار زیادی از باشندگان محلی برای بازی محلی «سنگ‌گیرک» تجمع کرده بودند. به گفته شاهدان عینی انفجار ناشی از ماین جاسازی‌شده بوده است. منابع صحی در ولایت هرات می‌گویند که این حمله چهار کشته و ۲۵ زخمی برجای گذاشته است. اما منابع مردمی، آمار تلفات این رویداد را بیش‌تر می‌خوانند. مقامات استخبارات طالبان نیز از کشف دو ماین منفجر ناشده دیگر خبر داده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x