صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار سازمان ملل در مورد سقوط نظام بانکی افغانستان تا چند ماه آینده

سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای حمایت از بانک‌های افغانستان شده و هشدار داده که بحران نقدینگی در افغانستان می‌تواند "در چند ماه آینده" باعث "سقوط بزرگ" نظام بانکی شود.

سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای حمایت از بانک‌های افغانستان شده و هشدار داده که بحران نقدینگی در افغانستان می‌تواند “در چند ماه آینده” باعث “سقوط بزرگ” نظام بانکی شود.

پیک‌آفتاب: در یک گزارش سه صفحه‌ای در مورد نظام بانکی و مالی افغانستان که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته، برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) هشدار داده که هزینه اقتصادی فروپاشی نظام بانکی و در نتیجه تاثیر منفی اجتماعی آن “بسیار گسترده” خواهد بود.

عبدالله الدرداری، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان گفته است: “در حالی که به ارزش حدود ۴ میلیارد دالر، پول افغانی در اقتصاد وجود دارد، تنها به ارزش حدود ۵۰۰ هزار دالر، پول افغانی در این کشور در گردش است. او افزود که “بقیه پول افغانی زیر دوشک یا بالش است، چرا که مردم می‌ترسند”.

در گزارش آمده است، سیستم‌های پرداخت مالی و بانکی افغانستان به هم ریخته است. مشکل بانکی باید به سرعت حل شود تا ظرفیت تولید محدود افغانستان بهبود یابد و از فروپاشی سیستم بانکی جلوگیری شود.

آقای الدرداری گفته که ما باید راهی پیدا کنیم که مطمئن شویم اگر از بخش بانکداری حمایت می‌کنیم، از طالبان حمایت نمی‌کنیم. ما در شرایط بسیار بدی قرار داریم که باید به همه گزینه‌های ممکن فکر کنیم و باید خارج از چارچوب فکر کنیم. به گفته او، آنچه سه ماه پیش غیرقابل تصور بود، اکنون باید قابل تامل باشد.

سازمان ملل متحد می‌گوید اگر نظام بانکی افغانستان فرو بپاشد، بازسازی آن ممکن است چندین دهه طول بکشد. در گزارش آمده است که با روند فعلی محدودیت‌های برداشت، حدود ۴۰ درصد پایه ذخیره افغانستان تا پایان سال از بین خواهد رفت.

پس از به قدرت رسیدن طالبان و قطع ناگهانی حمایت‌های مالی خارجی، صف‌های طولانی مردم در برابر بانک‌ها برای برداشت پول، فشار شدیدی بر بانک‌ها وارد کرد و محدودیت‌های برداشت هفتگی تعیین شد. یافتن راهی برای جلوگیری از فروپاشی با وجود تحریم‌های بین المللی علیه رهبران امارت اسلامی تبدیل به موضوع پیچیده شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x