صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نیویارک تایمز: بایدن در سفر به خاورمیانه، روسیه و شرکت‌های چینی را نیز هدف گرفت

نیویارک تایمز گفته که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در سفر به خاورمیانه، نگاهی به چین و روسیه نیز داشت. او تلاش نمود ضمن وادار کردن روسیه به پرداخت تاوان در جنگ اوکراین، شرکت‌های چینی را از توافق‌ها در زمینه فن‌آوری در خاورمیانه محروم نماید.

نیویارک تایمز گفته که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در سفر به خاورمیانه، نگاهی به چین و روسیه نیز داشت. او تلاش نمود ضمن وادار کردن روسیه به پرداخت تاوان در جنگ اوکراین، شرکت‌های چینی را از توافق‌ها در زمینه فن‌آوری در خاورمیانه محروم نماید.

پیک‌آفتاب: نیویارک تایمز با نشر گزارشی می‌نویسد که جو بایدن در دیدارهای پُر حاشیه با برخی از سران عرب در عربستان، از سرگیری روابط با متحدان امریکا را هدف قرار داد. گزارش تصریح می‌کند که بایدن چالش چین در برابر امریکا را نبرد بین “دموکراسی و خودکامگی” توصیف نمود.

بنا به گزارش منتشره، بایدن در نشست روز شنبه، با نُه نفر از رهبران عرب در هتل بندر باستانی در دریای سرخ گفت: “ما اجازه نمی‌دهیم که خلای موجود در خاورمیانه را کشورهای چین، روسیه و ایران پُر نمایند”.

صحبت‌های جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با واکنش وزارت خارجه چین مواجه شد. وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز جمعه 15 جولای، گفت: “خاورمیانه سرزمین مردمانش است نه حیاط خلوت هیچ کشوری. بحث به اصطلاح «خلا» نیز واهی و بی‌اساس است”.

در همین حال؛ ژائو لیجیان، معاون سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در توییتی گفته است: “دروغ‌های امریکا، زاییده جنایات خودش است”.

نیویارک تایمز در این گزارش می‌گوید که این موضوع را نمی‌توان پنهان کرد که ماموریت رئیس جمهور امریکا در این سفر، بخشی از سرگیری رقابت بین ابرقدرت‌ها بود.

گزارش توضیح می‌دهد که با گذشت 20 سال از حملات تروریستی علیه مرکز تجارت جهانی و پنتاگون، بایدن جداً نگران است که چگونه روسیه و چین را مهار نماید.

بخش دیگر گزارش توضیح می‌دهد که تلاش بایدن در عربستان برای گفتگو در مورد تولید بیش‌تر نفت به اندازه کافی برای رئیس ‌جمهوری که قول داده بود جهان را از سوخت‌های فسیلی جدا کند، دشوار است. وی می‌خواست روسیه را وادار به پرداخت هزینه بیشت‌ری به خاطر جنگ اوکراین کند، اما رویترز به تازگی در گزارشی گفته است که این هزینه ناچیز بوده و تاثیری آن‌چنانی بالای روسیه ندارد.

رویترز در گزارشی می‌نویسد که روس‌ها نه تنها به جمع‌آوری درآمدهای قابل توجه نفت و گاز ادامه می‌دهند، بلکه حتی به عربستان سعودی سوخت نیروگاه‌های این کشور را با قیمت‌های تخفیف‌ داده شده، عرضه می‌کنند.

گزارش منتشره تحلیل می‌کند که شاید بارزترین مورد اعلام شده توسط دولت بایدن، توافقی بود که جمعه‌شب برای هم‌کاری در زمینه فن‌آوری جدید برای ساخت شبکه‌های مخابراتی نسل بعدی «5G» و «6G» در این کشور امضا شد.

گزارش می‌افزاید که رقیب اصلی امریکا در این زمینه، چین  و شرکت هوآوی است که نفوذ قابل توجهی در منطقه دارد. همه این‌ها بخشی از تلاش وسیع دولت بایدن برای به عقب راندن بیجینگ در بخش‌هایی از جهان است که سال‌ها دولت چین بدون احساس رقابت زیاد، پیش‌رفت کرده است.

از سوی دیگر، بایدن سه هفته پیش در نشست سران ناتو، «مفهوم راهبردی» جدیدی را برای ائتلاف غرب تجلیل نمود که برای اولین بار، چین را به عنوان یک «چالش نظام‌مند» به رسمیت می‌شناخت و سیاست‌های آن را اجباری و عملیات سایبری آن‌را در اطراف جهان مخرب توصیف می‌نمود.

گزارش تحلیل می‌کند که این دکترین بیان می‌کند که بیجینگ هم‌راه با مسکو، در تلاش است تا “نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را به چالش بکشد و آن‌را بر هم بزند”. بایدن نظیر این کلمات را در سفر به اسرائیل و عربستان نیز به کار برد.

پس از نشست سران ناتو، مقام‌های اروپایی گفتند که بر عقب راندن نفوذ چین در داخل اروپا و کاهش وابستگی به ابزارهای الکترونیک، نرم افزار و سایر محصولات چین تمرکز خواهند کرد.

گزارش تصریح می‌کند که بایدن تلاش مشابهی را در عربستان به کار برد تا نشان دهد که امریکا به عقب راندن نفوذ چین و روسیه کمک خواهد کرد. بایدن در این سفر، یک “چارچوب جدید پنج بخشی را برای خاورمیانه” ترسیم کرد که شامل حمایت از توسعه اقتصادی، امنیت نظامی و آزادی‌های دموکراتیک می‌باشد.

بایدن در این سفر به دنبال آن بود که با برخی رهبران عرب گفتگو کننده اطمینان دهد که تلاش‌های او برای گفتگو درباره توافق هسته‌ای مجدد با ایران، آن‌ها را به خطر نمی‌اندازد و چالشی در برابر آن‌ها نخواهد بود.

نیویارک تایمز در بخش دیگر این گزارش می‌نویسد در شرایطی که امریکا در حال جنگ در منطقه بود، ابتکار توسعه پروژه «کمربند و جاده» چین در سراسر خلیج فارس در حال پیش‌روی بود، حتی این کشور یک بندر بزرگ در امارات متحده عربی ساخت و راه‌اندازی این پروژه به دنبال هشدارهای امریکا به امارات متوقف شد.

گزارش در بخش دیگری بیان می‌کند که در ماه جنوری، مقام‌های چینی یک نشست مجازی را با دولت‌مردان سعودی در مورد فروش تجهیزات نظامی به عربستان برگزار کردند. این موضوع اکنون به رسمیت شناخته شده که سلاح‌های چینی در حال حاضر بسیار پیش‌رفته‌تر از چند سال پیش هستند.

از جانب دیگر، گزارش می‌گوید که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا در دوران ریاست جمهوری خویش به متحدان خود هشدار داد که در صورت امضای قرارداد با شرکت هواوی و سایر تامین کنندگان بزرگ چینی، واشنگتن دسترسی آن‌ها به گزارش‌های اطلاعاتی را قطع و مشارکت آن ها را در اتحادهای نظامی محدود خواهد کرد. گزارش تصریح می‌کند که این هشدار تنبیهی بود، زیرا هیچ محصول جای‌گزین امریکایی برای ارائه به این کشورها وجود نداشت.

گزارش می‌افزاید، آن‌چه که بایدن در سفر به عربستان ارائه کرد، یک فن‌آوری جدید به نام «Open-RAN» برای شبکه‌های دسترسی رادیویی است. طی ماه‌ها گفتگو، مقام‌های امریکایی یک «یادداشت تفاهم» تنظیم کردند که در آن عربستان سعودی اساساً خود را به بستر آزمایشی برای استفاده از این سیستم در مقیاس بزرگ تبدیل خواهد کرد. این در حالی است که شرکت هواوی پیش‌تر شبکه‌های خود را در سراسر کشور مستقر کرده است.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان بر این باورند که آیا جنگ سرد که  نیاز به از سرگیری ائتلاف‌هایی در خاورمیانه دارد، بیش‌تر بهانه‌ای برای توافق‌های نفتی است یا علاقه واقعی به هم‌کاری‌های عمیق‌تر را نشانه می‌گیرد.

در همین حال، کوری شاکه (Kori Schake)، مدیر مطالعات خارجی و دفاعی در موسسه امریکن اینترپرایز (The American Enterprise Institute)  می‌گوید: “درست است که چین در حال نفوذ است. اما این نیز نتیجه سیاست دولت بایدن است که چالش چین را به عنوان دموکراسی در مقابل خودکامگی تنظیم کرده که عربستان را در طرف چین قرار می‌دهد”.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x