صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نیم میلیون بی‌کار، محصول تسلط طالبان بر افغانستان

از زمان تسلط طالبان تاکنون، دست‌کم نیم میلیون نفر وظایف‌شان را از دست داده است. سازمان بین‌المللی کار می‌گوید که تا ماه جون آینده احتمالاً بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر دیگر وظایف‌شان را از دست خواهند داد.

از زمان تسلط طالبان تاکنون، دست‌کم نیم میلیون نفر وظایف‌شان را از دست داده است. سازمان بین‌المللی کار می‌گوید که تا ماه جون آینده احتمالاً بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر دیگر وظایف‌شان را از دست خواهند داد.

پیک‌آفتاب: سازمان بین‌المللی کار امروز چهارشنبه ۱۹ جنوری، در گزارشی اعلام کرده که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از نیم میلیون نفر در افغانستان وظایف‌شان را از دست داده‌اند. این سازمان گفته که بحران به وجود آمده، اقتصاد افغانستان را فلج کرده و مارکیت کار را به شدت زیر فشار قرار داده است.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی کار، این وضعیت به صورت خاص زنان، کشاورزان، کارمندان دولتی، ماموران بخش خدمات اجتماعی و کارگران کارهای ساختمانی را‌ متاثر کرده است. سازمان بین‌المللی کار می‌گوید که اضافه بر این که صدها هزار نفر در نتیجه تسلط طالبان بی‌کار شده‌اند، هزاران نفر دیگر نیز ممکن است در آینده نزدیک بی‌کار شوند.

در این گزارش هم‌چنین آمده که بسیاری از شرکت‌ها زیر فشار قرار دارند و به احتمال زیاد نمی‌توانند به فعالیت خویش ادامه دهند. تعطیلی این شرکت‌ها بحران بی‌کاری را افزایش خواهد دارد. بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی کار، تا ماه جون ۲۰۲۲ میلادی بین ۷۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار شغل در افغانستان از بین خواهد رفت.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که تصرف مجدد افغانستان توسط طالبان پی‌آمدهای اقتصادی بسیار زیادی را در پی داشته است، زیرا این کشور از یک سو با کمبود پول نقد مواجه شده و از سوی دیگر، ‌برداشت پول نقد از بانک‌ها با محدودیت مواجه بوده است، وضعیتی که نه‌تنها افراد،‌ بلکه شرکت‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده است.

سازمان بین‌المللی کار گفته که اقتصاد افغانستان از قبل نیز به دلایل مختلف از جمله بیش از چهار دهه جنگ،‌ خشک‌سالی و همه‌گیری کرونا با مشکلات جدی مواجه بود. پس از تسلط طالبان و خروج توام با هرج‌ومرج نیروهای خارجی، جامعه بین‌المللی دارایی‌های افغانستان را در خارج مسدود کرد که این کار وضعیت اقتصاد افغانستان را بحرانی‌تر ساخته است.

رامین بهزاد، هم‌آهنگ کننده ارشد سازمان بین‌المللی کار برای افغانستان، گفته که اوضاع در آن کشور وخیم است و برای تامین ثبات، به حمایت فوری نیازمند است. به گفته آقای بهزاد، رفع نیازمندی‌های فوری بشردوستانه در اولویت قرار دارد،‌ اما تاکید کرد که بهبود پایدار و همه‌شمول به دسترسی مردم و جوامع به اشتغال، معیشت و خدمات اولیه بستگی دارد.

پیش از این نهادهای بین‌المللی نیز نسبت به وخامت اوضاع در افغانستان هشدار داد و گفته بودند که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x