صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نگرانی شدید اروپا از رکود اقتصادی

تبعات جنگ اوکراین از جمله سیر صعودی نرخ تورم و عدم وجود چشم‌انداز روشن از آینده، روند تولید کالا و خدمات در فرانسه برای نخستین بار طی 1.5 سال گذشته کاهش داشته است.

تبعات جنگ اوکراین از جمله سیر صعودی نرخ تورم و عدم وجود چشم‌انداز روشن از آینده، روند تولید کالا و خدمات در فرانسه برای نخستین بار طی 1.5 سال گذشته کاهش داشته است.

پیک‌آفتاب: شرکت اس‌اَند‌پی گلوبل (S&P Global) که در حوزه تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی فعالیت می‌کند، روز یک‌شنبه با انتشار نتایج تازه‌ترین بررسی خود اعلام کرد که شاخص مدیران خرید (PMI) در فرانسه، به 49.8 واحد سقوط کرده که این اُفت بیش از تخمین‌های اولیه کارشناسان بوده است.

شاخص مدیران خرید (PMI) رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارها و چشم‌انداز مورد انتظار آن‌ها را ارزیابی می‌کند. اگر عدد این شاخص بالاتر از 50 واحد باشد، نشان از رشد دارد ولی اگر به کم‌تر از 50 واحد برسد، گویای چشم‌انداز رکودی است.

بر پایه گزارش این شرکت، شاخص مدیران خرید در فرانسه به پایین‌تر از آستانه‌ای که رشد و رکود اقتصادی را از هم تفکیک می‌کند، سقوط کرده و چشم‌انداز رکود دومین اقتصاد بزرگ اروپایی را تقویت کرده است.

در گزارش اس‌اَند‌پی گلوبل هم‌چنین خاطر نشان شده که افزون بر اُفت محسوس سفارش‌های جدید در بخش تولید، بخش خدمات فرانسه نیز با کاهش سفارش‌های آتی مواجه شده، ولی این بخش هم‌چنان چشم‌اندازی رو به رشد دارد. با این وجود، شاخص اعتماد به آینده در بخش تولیدی و خدماتی فرانسه به پایین‌ترین حد از نوامبر 2020 و دوره اوج‌گیری همه‌گیری کووید-19 رسیده است.

بررسی‌ اس‌اَند‌پی گلوبال هم‌چنین نشان می‌دهد که تولید آلمان، قدرت اقتصادی نخست اروپا نیز در ماه اگست و برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است.

بر پایه این بررسی، بخش تولید آلمان به دلیل وابستگی بالای این کشور به گاز روسیه با عدم اطمینان بالاتری نسبت به حفظ سطح تولید خود در زمستان مواجه هستند.

این شرکت تحقیقاتی برآورد کرده که تورم بالا و کاهش تقاضای ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، کسب‌وکارها و مصرف کنندگان را در سراسر اتحادیه اروپا ناگزیر به کاهش هزینه‌ها کرده و همین مسئله اقتصادهای اروپایی را در آستانه ورود به دوره رکود اقتصادی در اواخر سال جاری میلادی قرار داده است.

البته بانک مرکزی اروپا وعده داده که هم‌زمان با افزایش نرخ بهره و کاهش ابعاد سیاست انبساطی پولی خود، ضمن مهار نرخ تورم مانع از فرو غلتیدن منطقه یورو به دام رکود اقتصادی خواهد شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x