صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نهادهای حامی رسانه‌ها: نبود منابع مالی و ناامنی، ده‌ها رسانه را تعطیل کرده است

نهادهای حامی رسانه‌ها، عدم دسترسی به وجوه مالی، عدم دسترسی به اطلاعات و مصئون نبودن خبرنگاران را از مشکلات بزرگ سد راه جامعه رسانه‌ای کشور دانسته و می‌گویند که از زمان حاکمیت طالبان صدها رسانه در کشور تعطیل شده است.

نهادهای حامی رسانه‌ها، عدم دسترسی به وجوه مالی، عدم دسترسی به اطلاعات و مصئون نبودن خبرنگاران را از مشکلات بزرگ سد راه جامعه رسانه‌ای کشور دانسته و می‌گویند که از زمان حاکمیت طالبان صدها رسانه در کشور تعطیل شده است.

پیک‌آفتاب: به دنبال تحولات سیاسی و افزایش مشکلات اقتصادی در کشور، اکثر کارمندان دولتی و غیردولتی به شمول کارمندان رسانه‌های خصوصی، کارشان را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش‌های نشر شده، پس از تغییر نظام در ۲۴ اسد سال روان، حدود ۱۵۰ رسانه‌ی خصوصی از فعالیت بازمانده و کارمندان این رسانه‌ها بیکار شده‌اند. در روزهای اخیر شماری از خبرنگاران در مرکز و ولایات دیده شده که مصروف کارهای شاقه و جاده‌ای می‌باشند.

نهادهای حامی رسانه‌ها وضعیت پیش آمده در برابر رسانه‌‌ها و خبرنگاران را نگران کننده خوانده و می‌گویند، مسئولان نظام حاکم، علاقه‌مندی بر رفع معضلات موجود ندارند.

قدیم ویاړ، معاون کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید، عدم دسترسی به منابع مالی، عدم دسترسی به اطلاعات و مصئون نبودن خبرنگاران از مشکلات بزرگ در برابر رسانه‌ها و خبرنگاران است. او با اشاره به مشکلات اقتصادی رسانه‌ها گفته که این رسانه‌ها در گذشته از طریق نهادهای بین المللی، دریافت اعلانات دولتی از جمله امنیت ملی، وزارت دفاع ملی و وزارت امور داخله تمویل می‌شدند؛ اما اکنون این منابع قطع شده است و رسانه‌ها در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند.

به گفته‌ی او، حدود ۱۵۰ رسانه شامل تلویزیون، رادیو، خبرگزاری‌های آنلاین، روزنامه و… در ولایت‌های مختلف کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود خبرنگار و کارمند مسدود شده‌اند.

حجت‌الله مجددی، سرپرست ریاست فدراسیون خبرنگاران افغانستان نیز از وضعیت کنونی رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته که رسانه‌ها و خبرنگاران در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند. او تاکید کرده که اگر به مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران توجه نشود، تا سه ماه دیگر پرداخت نشود، هیچ رسانه و خبرنگاری در افغانستان نخواهیم داشت. مجددی، از جامعه جهانی و نهادهای جهانی حامی آزادی بیان تقاضا کرد تا از این فاجعه بزرگ جامعه رسانه‌ی افغانستان جلوگیری کنند.

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که امروز گزارش‌ها از خودکشی یک خبرنگار در کابل خبر داده‌اند. به اساس گزارش رسانه‌ها، هارون نیرومند به دلیل فقر شدید اقتصادی دست به خودکشی زده و خودش را حلق‌آویز کرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x