صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نرخ تورم در ترکیه؛ حرکت خلاف جهت آب

نرخ تورم سالانه ترکیه پس از 24 سال به 80.71 درصد رسید. آماری که آخرین بار در سپتمبر سال 1998 به ثبت رسیده بود.

نرخ تورم سالانه ترکیه پس از 24 سال به 80.71 درصد رسید. آماری که آخرین بار در سپتمبر سال 1998 به ثبت رسیده بود.

پیک‌آفتاب: موسسه آمار ترکیه امروز پنجم سپتمبر، با نشر گزارشی می‌گوید: “نرخ تورم این کشور در یک سال گذشته به 80.71 درصد رسیده است. نرخی که در ماه اگست، 79.6 درصد ثبت و گزارش داده شده بود و در عین زمان با مقایسه در ماه جون همین سال، 78.6 درصد ثبت شده بود.”

در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مردم کشورش وعده داده بود که نرخ تورم از آغاز سال آینده میلادی، سیر نزولی را به خود خواهد گرفت، بانک مرکزی ترکیه در پایان کار هفته گذشته خود پیش‌بینی کرد که نرخ تورم تا پایان سال 2022، به 65 درصد می‌رسد.

با این وجود دولت ترکیه یک هفته پیش، جواز افزایش حدود 20 درصدی قیمت گاز و برق ملکی و نزدیک به 50 درصدی قیمت گاز و برق صنایع را صادر نموده است. اقدامی که زمینه ادامه صعود نرخ تورم را در ماه‌های آینده سال 2022 فراهم خواهد کرد.

روند افزایش قیمت‌ها، از خزان سال گذشته و به ویژه پس از تصمیم بانک مرکزی ترکیه برای کاهش 500 واحد درصدی نرخ بهره و اعلام نرخ 14 درصدی هم‌زمان با اُفت ارزش لیر و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، آغاز شد. نرخ بهره در ترکیه اخیراً یک واحد درصد دیگر نیز کاهش یافته است.

اردوغان بر این باور است که افزایش صادرات، تولید و اشتغال با تکیه به تسهیلات ارزان بانکی و لیر تضعیف شده در برابر ارزهای عمده جهان، به کاهش نرخ تورم منجر می‌شود. باوری‌که برخلاف عمل‌کرد و قواعد حاکم در کشورهای توسعه‌یافته می‌باشد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x