صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نبیل: طالبان اگر راست می‌گویند، «بهرامچه» را بسته کنند

فرمان تازه رهبر طالبان، واکنش‌هایی را برانگیخته است. داوود ناجی گفته، طالبان برای قاچاق متولد شده‌اند و با آن زنده هستند. نبیل اما می‌گوید: رهبران طالبان عاملان اصلی کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان هستند.

فرمان تازه رهبر طالبان، واکنش‌هایی را برانگیخته است. داوود ناجی گفته، طالبان برای قاچاق متولد شده‌اند و با آن زنده هستند. نبیل اما می‌گوید: رهبران طالبان عاملان اصلی کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان هستند.

پیک‌آفتاب: در واکنش به فرمان تازه رهبر مذهبی طالبان مبنی بر ممنوعیت کشت کوکنار و قاچاق انواع مواد مخدر، شماری از کنش‌گران افغانستانی به آن واکنش نشان داده‌اند. رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید که هدف از صدور این فرمان، کاستن از فشار جهانی در مورد بسته ماندن مکتب‌های دخترانه است. او گفته که رهبران طالبان، عاملان اصلی کشت کوکنار در افغانستان هستند.

رئیس پیشن امنیت ملی در حساب توییتر خود نوشته است: “قطعاً اکثر عاملان کشت و قاچاق مواد مخدر رهبران طالبان هستند. ممنوعیت کشت و قاچاق مواد مخدر قیمت مواد انبار شده آن‌ها را دو برابر می‌کند. از یک طرف دنیا را برای مدتی راضی نگه می‌دارند و از طرفی از افزایش قیمت دارو سود زیادی خواهند برد! آن‌ها می‌خواهند به دلیل بسته شدن مکتب‌های دخترانه از فشار جامعه جهانی بر آن‌ها بکاهند. اگر طالبان راست می‌گویند باید «بهرامچه» هلمند را ببندند!”

داوود ناجی، مشاور پیشین دفتر شورای امنیت ملی نیز گفته که تریاک و قاچاق مواد مخدر فلسفه وجودی طالبان است و این گروه نمی‌تواند با یکی از منابع اصلی درآمدش مقابله کند. او نوشته است: “محافظت از تجارت تریاک، فلسفه ایجاد طالبان در دهه نود بود. در ۲۰ سال گذشته نیز تریاک منبع اصلی درآمد طالبان بود. ممکن است چند اقدام نمایشی برای تخریب مزارع بکنند، اما محو‌ تریاک فعلاً ناممکن است. بدون شک در جنگ تریاک و طالب، تریاک زور است.”

طالبان، صبح امروز، فرمانی را به نقل از ملا هبت‌الله آخندزاده، رسانه‌ای کردند. مطابق این فرمان، کشت کوکنار و تولید مواد مخدر به صورت کامل ممنوع شده است. رهبر طالبان در این فرمان گفته است که با افراد متخلف مطابق شرع برخورد خواهد شد و کشت‌های کوکنار از بین برده می‌شود. در بخشی از فرمان ملا هبت‌الله آخندزاده آمده است: “استفاده، انتقال، تجارت، صادرات و واردات هر نوع مواد نشه‌آور، از قبیل شراب، هروئین، شیشه، تابلیت کا، چرس و انواع دیگر مواد مخدر ممنوع است.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x