صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ناهماهنگی در سطح رهبری وزارت دفاع طالبان؛ یکی سربازان را سرزنش و دیگری نوازش می‌کند

یک مقام بلندپایه پاکستانی فاش کرده که در پی تنش اخیر میان طالبان و پاکستان در نوار مرزی میان دو کشور؛ ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان، از منطقه مرزی مورد تنش دیدن کرده و به مرزبانان طالبان دستور داده تا از "تنش مرزی با پاکستان پرهیز کنند". اما قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان در سفر خود به ولایت ننگرهار گفته "در صورت تجاوز ساکت نخواهد ماند."

یک مقام بلندپایه پاکستانی فاش کرده که در پی تنش اخیر میان طالبان و پاکستان در نوار مرزی میان دو کشور؛ ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان، از منطقه مرزی مورد تنش دیدن کرده و به مرزبانان طالبان دستور داده تا از “تنش مرزی با پاکستان پرهیز کنند”. اما قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان در سفر خود به ولایت ننگرهار گفته “در صورت تجاوز ساکت نخواهد ماند.”

پیک‌آفتاب: گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی تنش اخیر میان طالبان و پاکستان در نوار مرزی میان دو کشور در مربوطات ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار؛ ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان به منطقه رفته و پس از دیدار از منطقه مورد تنش، به مرزبانان طالب دستور داده که در آینده چنین اقداماتی را انجام ندهند و از تنش مرزی با پاکستان پرهیز کنند.

این در حالی است که قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان روز گذشته در سفر به ولایت ننگرهار گفته بود که “طالبان به روابط صمیمانه همسایگی متعهد است، اما در صورت تجاوز ساکت نخواهد ماند.”

طرفداران طالبان با هم‌رسانی تصاویری از قاری فصیح‌الدین، لوی درستیز امارت اسلامی گفته‌اند که او در پی تنش‌های اخیر مرزی بین نیروهای طالبان و پاکستان، به ننگرهار سفر کرده است. به نوشته آنان، قاری فصیح‌الدین به ولسوالی گوشته رفته است، جایی که چند روز پیش رئیس استخبارات طالبان در ننگرهار نیز سفر کرده بود و در ویدیویی به سربازان پاکستان هشدار داده بود که تاسیسات‌شان در داخل خاک افغانستان را متوقف کنند. او گفته بود: «اگر پای‌تان به این طرف مرز برسد، مزه جنگ با شما همانند جنگ با یهود و نصارا است.»

هم‌چنین عکس‌های هم‌رسانی شده نشان می‌دهد که رئیس ستاد ارتش طالبان به “ولسوالی لعل‌پور ولایت ننگرهار، نقطه صفری خط فرضی دیورند” نیز رفته است.

رئیس ستاد ارتش طالبان: در برابر تجاوز پاکستان سکوت نمی‌کنیم

و اما به تازگی یک مقام بلندپایه پاکستانی گفته که پاکستان و طالبان بر حل مسئله حصارکشی مرزی از طریق گفتگو به توافق دست یافته‌اند. او افزوده که رئیس استخبارات محلی طالبان تلاش کرد تا حصار را بردارد، اما این تصمیم مورد تایید رهبری طالبان نیست.

این مقام بلندپایه پاکستانی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش فاش شود گفته که پس از این حادثه پاکستان و طالبان در بالاترین سطح تماس برقرار کردند و توافق شد که این موضوع از طریق گفتگو حل شود.

این مقام پاکستانی با بیان این که دوطرف به تفاهم رسیده‌اند تا اوضاع را تشدید نکنند، گفته: “در مورد حصارکشی‌ها برخی از هم‌ترازی‌ها وجود دارد و طرفین این موضوع را متقابلاً حل خواهند کرد.” این مقام افزوده است: “از طرف افغانی خواسته شد تا قبل از تعمیر حصار، خط مرزی را هماهنگ کند.”

تنش‌ها از آن‌جا آغاز شد که هفته گذشته اداره استخبارات طالبان در ننگرهار اعلام کرد که نیروهای ویژه این اداره با حضور در ولسوالی گوشته این ولایت، از ادامه سیم‌خاردارکشی نیروهای پاکستانی جلوگیری کردند. گفته شده که رئیس استخبارات ننگرهار خود در این عملیات حضور داشته است.

طالبان با هم‌رسانی تصاویری از ولایت ننگرهار مدعی شدند که نیروهای ویژه امنیت ملی ولایت ننگرهار به ولسوالی گوشته این ولایت رفته و مانع ادامه فعالیت نیروهای پاکستانی در منطقه مرزی شده‌اند. در این تصاویر نشان داده شده که نیروهای امنیت ملی ننگرهار سیم‌های خاردار پهن شده از سوی پاکستانی‌ها را جمع کرده و با خود آورده‌اند.

در بخشی از این ویدیو، فردی که گفته می‌شود بشیر، رئیس امنیت ملی ننگرهار است، به سربازان پاکستانی هشدار می‌دهد. او می‌گوید: “اگر پای‌تان را این طرف بگذارید، قسم به ذات خدا که مزه جنگ با شما مثل جنگ با یهود و نصارا است.”

رئیس امنیت ملی ننگرهار: اگر پای پاکستانی‌ها به این طرف مرز برسد، با آن‌ها مثل یهود و نصارا می‌جنگیم

تنش به وجود آمده میان مرزبانان طالب و پاکستانی، روز نوزدهم دسمبر، یک روز قبل از میزبانی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در مورد وضعیت بشردوستانه افغانستان توسط پاکستان رخ داد.

روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان نیز از تفاهم طالبان و اسلام‌آباد برای حل مسئله حصارکشی مرز از طریق گفتگو گزارش داده و گفته که تفاهم بین دو طرف پس از آن به دست آمده که نیروهای طالبان هفته گذشته تلاش کردند تا مانع حصارکشی مرزی از سوی نیروهای پاکستانی در مرز کشور با پاکستان در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار شدند.

خط دیورند پیش از ایجاد آن همواره محل مناقشه بین افغانستان و پاکستان بوده است. پاکستان می‌گوید که دیورند یک مرز به رسمیت شناخته شده بین‌المللی است، اما حکومت‌های افغانستان هنوز آن را «خط فرضی دیورند» می‌خوانند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x