صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نامه سرگشاده گروهی از خبرنگاران به مقامات غربی؛ “از مرگ نجات‌مان دهید”

این نامه که به سران کشورهای فرانسه‌، آلمان و کانادا فرستاده شده است، در آن خبرنگاران از افزایش تهدید روزافزون امنیتی در برابر جان‌شان و شیوع گرسنگی ابراز نگرانی کرده‌اند. در این نامه‌ آمده است که با گذشت هر روز، خبرنگاران در افغانستان سلاخی، لت‌وکوپ، تهدید و حتا به مکان‌های نامعلوم انتقال داده می‌شوند.

گروهی از خبرنگاران افغانستان، با فرستادن نامه‌ی سرگشاده به رهبران برخی از کشورهای اروپایی و کانادا از آنان خواسته‌اند، تا برای نجات جان‌شان دست به کار شوند.

پیک‌آفتاب: این نامه که به سران کشورهای فرانسه‌، آلمان و کانادا فرستاده شده است، در آن خبرنگاران از افزایش تهدید روزافزون امنیتی در برابر جان‌شان و شیوع گرسنگی ابراز نگرانی کرده‌اند. در این نامه‌ آمده است که با گذشت هر روز، خبرنگاران در افغانستان سلاخی، لت‌وکوپ، تهدید و حتا به مکان‌های نامعلوم انتقال داده می‌شوند.

این گروهی از خبرنگاران که شمارشان به بیش از صد تن می‌رسد، می‌گویند: با وجود داشتن گواهی‌نامه‌های تائیدی نهادهای جهانی، خبرنگاران و برخی از کشورهای اروپایی، هنوز برای نجات‌شان اقدام نشده است. آنان تاکید می‌کنند که دست‌کم دو نهاد معتبر و جهانی، اتحادیه ملی ژورنالیستان اتحادیه اروپا (SNJ) و فدراسیون جهانی خبرنگاران(IFJ)، پیشتر تایید کرده‌اند که این دسته از خبرنگاران افغانستانی جان‌شان در خطر است و باید شامل روند تخلیه شوند. به اساس این گواهی‌نامه‌ها نشان می‌دهند که این خبرنگاران با تهدیدهای امنیتی روبه‌رو هستند و نیاز است تا هرچه زودتر از افغانستان به کشورهای «امن» انتقال داده شوند.

این گروه از خبرنگاران که شماری از خبرنگاران زن نیز در جمع آن‌ها قرار دارند، در بخش‌های مختلف افغانستان به شکل مخفیانه به زندگی‌شان ادامه می‌دهند. آنان هشدار می‌دهند که اگر در روند تخلیه آنان تاخیر صورت گیرد، فاجعه‌ی غم‌انگیزی برای بخش بزرگ از این خبرنگاران رخ خواهد داد.

این نامه سرگشاده در حالی از سوی شماری از خبرنگاران نوشته شده که اخیراً گزارش‌هایی در مورد لت‌وکوب، زندانی کردن و بُردن خبرنگاران به محلات نامعلوم از سوی طالبان منتشر شده است، موضوعی که طالبان آن را رد می‌کنند.

به تازگی دیده‌بان حقوق بشر، اعلام کرده که نیروهای امارت اسلامی، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها از جمله زنان را عمداً هدف قرار می‌دهند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، یک معاون والی امارت اسلامی، خبرنگاری را تهدید به اعدام کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر: خبرنگاران در افغانستان عمداً هدف قرار می‌گیرند

یک گزارش کمیته مصئونیت خبرنگاران نیز نشان می‌دهد که از زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان، ده‌ها خبرنگار در کابل و ولایات کشته، زخمی، لت‌وکوب و یا تهدید شده‌اند. به اساس گزارش این کمیته، طالبان به هیچ یک از قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی نکرده است.

افزایش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان

ثبت 30 مورد خشونت علیه خبرنگاران پس از به قدرت رسیدن طالبان در کشور

امارت اسلامی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی نکرده است

پس از پانزدهم اگست و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و هم‌زمان با بیرون شدن نیروهای کشورهای خارجی، صدها خبرنگار به کشورهای مختلف منتقل شده‌اند. با این همه گزارش‌هایی وجود دارد که در روند تخلیه صدها تن نیز از نام خبرنگاران سوءاستفاده کرده و به عنوان خبرنگار از کشور خارج شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x