صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

من شاهد مرگ فرزندانم بودم که در اثر تشنگی مردند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، در گزارشی از خشکسالی وحشت‎ناک در ولایات جنوب افغانستان خبر داده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، در گزارشی از خشکسالی وحشت‎ناک در ولایات جنوب افغانستان خبر داده است.

پیک‌آفتاب: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، گفته است که باشندگان جنوب افغانستان از خشک‎سالی به شدت رنج می‎برند و این سازمان برنامه‌ای را روی دست گرفته تا در سال‌جاری برای هزاران خانواده در این ولایات آب صحی آشامیدنی فراهم کند.

در گزارش ویژه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد که از ولایات جنوب افغانستان تهیه گردیده، شدت خشکسالی در جنوب افغانستان وحشت‎ناک توصیف شده است. یونیسف از قول یکی از باشندگان قلات گزارش می‎دهد که مردی سه فرزند خود را در اثر خشک‌سالی از دست داده است.

این مرد که نجیب نام دارد و 55 ساله است می‌گوید: «من شاهد مرگ فرزندانم بودم که در اثر تشنگی مردند.» وی از خدمات آبرسانی یونیسف تشکر کرده و بیان می‎دارد که تانکرهای آب‎رسانی یونیسف زندگی آنان را نجات داده است.

یونیسف از سال 2001  میلادی تاکنون پروژه‌های متعددی را در بخش‎های از جنوب افغانستان به اجراء گذاشته است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در ولسوالی‎های مختلف ولایات زابل، قندهار، هلمند و نیمروز با توزیع و نصب سیستم‎های برق آفتابی (سولر) و حفر چاه‎های عمیق، برای هزاران خانواده آب آشامیدنی صحی فراهم آورده است.

بر اساس این گزارش، در شش سال گذشته، یونیسف با تطبق 79 پروژه آبرسانی با بهره گیری از انرژی خورشیدی و حفر 515 حلقه چاه‎های عمیق، برای 200000 دوصد هزار نفر در جنوب افغانستان آب آشامیدنی صحی فراهم کرده است.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد در نظر دارد با تطبیق 27 پروژه آبرسانی دیگر، برای 50000 پنجاه هزار نفر دیگر در جنوب افغانستان آب آشامیدنی صحی فراهم کند.

گزارش یونیسف می‎افزاید، وقتی کودکان آب صحی کمیاب را از تانکرهای یونیسف در یافت می‎کنند با شور و شوق بسوی خانه می‎روند: «بچه‌ها در حالی که قوطی 20 لیتری پر از آب خود را حمل می‌کردند، از تپه شیب‌دار پایین رفتند و تلاش می‌کردند وزن آب را با بدن کوچک خود متعادل کنند. وقتی آب دریافت می‎کنند خوشحال می‎شوند.»

گزارش همچنان از سطح پائین بهداشت در ولایات جنوب افغانستان حکایت می‎کند: «کار یونیسف (در این ولایات)  تنها به آب‎رسانی متوقف نمی‌شود، ما همچنین از برنامه‌های ارتقای سطح بهداشت حمایت می‎کنیم، مربیان آموزش دیده یونیسف والدین و کودکان را جمع می‎کنند تا در مورد شستن صحیح دست‎ها، نحوه ذخیره آب در خانه و نحوه جلوگیری از مصاب شدن اطفال به مرض اسهال آموزش می‌دهند.»

بر اساس آمار ارائه شده از جانب یونیسف، در دو هفته اول ماه جنوری 2022 بیش از 25200 نفر در 13ولسوالی جنوب افغانستان در ورکشاپ‎های صحی این سازمان اشتراک کرده و آموزش‎های لازم در زمینه رعایت بهداشت را فراگرفته اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x