صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

منابع مردمی: درگیری‌ها در سرپل هم شروع شده است

منابع مردمی در ولایت سرپل می‌گویند که خیزش سراسری ازبیک‌تباران علیه امارت اسلامی به این ولایت نیز کشیده شده است. در همین حال، مارشال دوستم در تماس با باشندگان ولایات فاریاب، سمنگان، جوزجان و سرپل، از آن‌ها خواسته که متحدانه ایستادگی نمایند.

منابع مردمی در ولایت سرپل می‌گویند که خیزش سراسری ازبیک‌تباران علیه امارت اسلامی به این ولایت نیز کشیده شده است. در همین حال، مارشال دوستم در تماس با باشندگان ولایات فاریاب، سمنگان، جوزجان و سرپل، از آن‌ها خواسته که متحدانه ایستادگی نمایند.

پیک‌آفتاب: منابع محلی در ولایت سرپل در تماس با خبرگزاری پیک‌آفتاب، از اقدام مردمی علیه طالبان در بخش‌هایی از این ولایت خبر می‌دهند. این منابع می‌گویند که جنگ و درگیری در شماری از ولسوالی‌ها این ولایت کلید خورده است. به گفته این منابع، بخش‌های از ولسوالی دره‌صوف بالا از جمله معادن ذغال‌سنگ توسط جنگ‌جویان ازبیک‌تبار سقوط داده شده است: “در معدن ذغال سنگ طالب نیست و نیروها به طرف مرکز ولسوالی حرکت کرده‌اند.”

از سویی هم گفته می‌شود که مارشال دوستم در تماس با باشندگان محلی در ولایات فاریاب، جوزجان، سمنگان و سرپل، خواهان اقدام یک‌پارچه و سراسری ازبیک‌ها علیه طالبان شده است.

خیزش‌های سراسری ازبیک‌ها علیه طالبان روز گذشته از شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب کلید خورد. گزارش شده که مرکز فاریاب در کنترل طالبان ازبیک‌تبار قرار دارد و برخی گزارش‌های تایید نشده نیز حاکی است که مقامات محلی طالبان در فاریاب از این ولایت فرار کرده‌اند. این خیزش‌ها در اعتراض به بازداشت مخدوم عالم فرمانده ازبیک‌تبار امارت اسلامی راه‌اندازی شده است.

مرکز فاریاب در کنترل طالبان ازبیک‌تبار

مخدوم عالم به مدت سه سال رئیس کمیسیون نظامی طالبان در فاریاب بود. بعد از تسلط طالبان، به عنوان معاون والی سرپل تعیین شد. او اما شام روز چهارشنبه به هدایت ملا فاضل آخند در شهر مزارشریف بازداشت شده است.

نقیب‌الله فایق، والی پیشین فاریاب نوشته است: “در ٣ سال که من در فاریاب وظیفه داشتم، مخدوم عالم رئیس کمیسیون نظامی طالبان در فاریاب بود.” والی پیشین فاریاب، مخدوم عالم را جنگجوی باتجربه و نترس خوانده که فرماندهی اکثر جنگ‌ها در فاریاب، سرپل و جوزجان به دست او بوده است.

احضار و بازداشت مخدوم عالم، نشان از شکاف‌های عمیق درونی طالبان دارد.

جنجال‌های درونی طالبان با آغاز شورش‌ها از روز گذشته در فاریاب، وارد فاز جدید شده است. سندی که در اختیار خبرگزاری پیک‌آفتاب قرار گرفته، جنجال‌های درونی طالبان در بدخشان هم اوج گرفته است.

اداره دادستانی استیناف بدخشان در بازداشت مقامات نظامی طالبان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x