صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مقامات ایرانی به وزارت خارجه طالبان فراخوانده شدند

به دنبال نشر گزارش‌ها در مورد "بدرفتاری" با مهاجران افغانستانی، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است که مسئولان سفارت ایران به این وزارت فراخوانده شده‌اند.

به دنبال نشر گزارش‌ها در مورد “بدرفتاری” با مهاجران افغانستانی، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است که مسئولان سفارت ایران به این وزارت فراخوانده شده‌اند.

پیک‌آفتاب: حفیظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان در توییتی گفته است که فیضان‌الله ناصری، رئیس ریاست دوم سیاسی این وزارت روز گذشته با مسئولان سفارت ایران در مقر وزارت خارجه دیدار کرده است. به‌گفته او، فیضان‌الله ناصری در این دیدار “نگرانی و احساسات حکومت و مردم افغانستان” را با مسئولان سفارت ایران شریک ساخته است.

درعین حال؛ احمد یاسر، معاون رئیس دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون اول رئیس‌الوزرای طالبان نیز با تایید این خبر در توییتی نوشته است که وزارت خارجه طالبان مسئولان سفارت ایران را احضار کرده است. منابع تایید می‌کنند که مقامات طالبان در قندهار، مسئولین کونسلی ایران در این شهر را نیز فراخوانده و تذکراتی را راجع به مهاجرین افغانستانی به آن‌ها داده‌اند.

اخیراً، گزارش‌هایی از مخالفت‌هایی با حضور مهاجران افغانستانی در برخی از شهرهای ایران منتشر شده است، ویدیوها و عکس‌هایی از بدرفتاری ایرانی‌ها با مهاجرین افغانستانی هم‌رسانی شده است.

بدرفتاری و خشونت با مهاجرین افغانستانی پس از آن گزارش می‌شود که یک حمله در حرم امام هشتم شیعیان در شهر مشهد ایران صورت گرفت و مسئولان ایرانی گفتند که این حمله توسط یک شهروند ازبیک‌تبار افغانستان انجام شده است. اعلامی که موجی از رفتارهای نژادگرایانه را علیه شهروندان افغانستان دامن زد. هرچند برخی از کاربران ایرانی از این رفتار هم‌وطنان خود انتقاد کرده‌اند. از جمله، علی قُلی‌زاده، یکی از شهروندان ایران در توییتی راجع به مهاجرین افغانستانی نوشت: “4 دهه است میلیون‌ها افغانستانی با ما زندگی کردند، کنار ما جنگیدند، ایران را وطن خود می‌دانند و به سختی کار می‌کنند. بخشی از توسعه ایران مرهون آن‌هاست. یک نفر را به میلیون‌ها تعمیم ندهید. افغانستانی پناهجو نیست. جان ماست، خود ماست. هم‌تبار، هم‌زبان و هم‌وطن ماست”.

در همین حال، صحرا کریمی با نشر توییتی گفته است: “قصه انسان افغانستان، قصه درد، مهاجرت، توهین و تحقیر است. هیچ وقت سرزمین دیگری، هرچند هم‌زبان و هم فرهنگ، خانه و وطن نمی‌شود. اگر ننگ داشتیم، اگر همدیگر پذیری بین خود داشتیم این همه توهین و تحقیر هرکسی و ناکسی را نمی‌شنیدیم و نمی‌دیدیم. ما آوارگان! ما مهاجران! ما بی‌وطن!”.

پیش‌تر وال‌استریت ژورنال در گزارش مستندی در 11 دسمبر گفته بود که ایران پناهجویان گریخته از طالبان را مجبور به بازگشت به افغانستان می‌کند. به گزارش این نشریه بین “2500 تا 4000 شهروند افغانستان هر روز توسط مسئولان ایرانی اخراج می‌شوند و به شهر مرزی زرنج” در ولایت نیمروز می‌روند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x