صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

معترضان در کابل: سکوت سازمان ملل در قبال زنان شرم‌آور است

زنان معترض: جامعه‌ جهانی، سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری در برابر اقدامات طالبان مبنی بر وضع محدودیت بر زنان تاکنون بی‌اعتنا بوده‌اند.

شماری از زنان در شهر کابل در اعتراض به سکوت جامعه جهانی نسبت به مسدودماندن نهادهای آموزشی به روی دختران و ممنوعیت کار زنان توسط گروه طالبان اعتراض کردند.

پیک‌آفتاب: معترضان صبح امروز، 4 عقرب در مقابل دفتر هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گردهم آمده و گفته‌اند که جامعه‌ جهانی، سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری در برابر اقدامات طالبان مبنی بر وضع محدودیت بر زنان تاکنون بی‌اعتنا بوده‌اند.

این زنان شعارهای “ما گرسنه هستیم”، “سکوت سازمان ملل متحد شرم‌آور است” و “زن نیز بشر است” را با خود حمل می‌کردند.

وحیده امیری، یکی از معترضان می‌گوید که طالبان زمان محدودی را برای اجرای تظاهرات برای آنان مشخص کرده و از آنان خواسته‌اند که شعارهای ضد طالبان سر ندهند. به گفته خانم امیری، اعتراض آنان از چهاررهی زنبق آغاز شد و به سوی دفتر هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در حرکت بودند که نیروهای طالبان در چهارراهی مسعود مانع پیش‌روی آنها شدند.

خانم امیری اضافه کرد که طالبان در ابتدا آنان را محاصره کرده و سپس در پی تلاش متفرق‌کردن اعتراض کنندگان برخورد خشونت‌آمیز با آنها داشته‌اند. این گروه زنان بعد از متفرق‌شدن بر اثر فشار طالبان، دوباره در مقابل دفتر یوناما گردهم آمدند.

این تظاهرات هم‌زمان با حضور دیبرا لاینز، نماینده خاص دبیر کل سازمان ملل متحد در کابل برگزار شده است. خانم لاینز روز گذشته دوشنبه، 3 عقرب، با شماری از زنان دیدار و گفتگو کرده است.

شیبا روفی می‌گوید که نماینده خاص دبیر کل سازمان ملل متحد باید با زنانی ملاقات  کند که حقوق‌شان پایمال شده است، نه زنانی که از او درخواست پناهنده‌گی می‌کنند.

همچنان این معترضان خواستار ملاقات و صحبت در مورد حقوق زنان با خانم دیبرا لاینز شده‌اند. آنان همچنین نامه‌ای را حاوی خواسته‌های زنان افغانستان را می‌خواهند به خانم لاینز می‌سپارند.

این اعتراضات زنان در حالی انجام می‌شود که با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان شمار زیادی از زنان شاغل، شغل‌های خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر هزاران دانش‌آموز دختر از رفتن به مکتب منع شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x