صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

لیز تراس: به ایران بدهی داریم و پرداخت آن اولویت ماست

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه 16 ماه مارچ، اعلام کرد که پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی لندن به تهران و پرونده نازنین زاغری در اولویت کشورش قرار دارد.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه 16 ماه مارچ، اعلام کرد که پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی لندن به تهران و پرونده نازنین زاغری در اولویت کشورش قرار دارد.

پیک‌آفتاب: وزیر خارجه بریتانیا به اسکای‌نیوز گفته است که این موضوع‌ها در اولویت قرار گرفته‌اند. او افزوده است: “ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که این یک بدهی مشروع به ایران است و به دنبال راه‌هایی برای پرداخت آن بوده‌ایم”.

اظهارات تراس یک روز پس از آن بیان می‌شود که تولیپ صدیق، نماینده مجلس و از نزدیکان خانواده زاغری، در بریتانیا در یک پیام توییتری نوشته است که نازنین زاغری پس از شش سال، پاسپورت خود را پس گرفته است.

او در توییت دیگری نگاشته است: “نازنین در فرودگاه تهران و در راه خانه است. من وارد سیاست شدم تا تغییری ایجاد کنم و در حال حاضر احساس می‌کنم که دارم”.

خانم صدیق از حضور یک گروه مذاکره‌کننده بریتانیایی در تهران خبر داده بود که وزیر خارجه بریتانیا بدون ارایه جزئیات، حضور این گروه در ایران را تائید کرد.

از سوی دیگر، اخبار تایید ناشده‌ای در برخی رسانه‌ها منتشر شده که حاکی از آن است که بدهی 400 میلیون پوندی دولت بریتانیا به ایران پرداخت شده است.

رسانه‌های دولتی ایران در سال 2021 به نقل از مقامات ایرانی نوشته بودند که نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی، پس از پرداخت این بدهی آزاد خواهد شد.

دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

نازنین زاغری،‌ کارمند بنیاد تامسون رویترز، در ماه حمل سال 1395، در پایان سفرش به ایران که برای دیدار با خانواده خود رفته بود، در میدان هوایی تهران به اتهام “جاسوسی” بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. سال گذشته، با وجود پایان یافتن دوران محکومیت این شهروند دو تابعیته، حکومت ایران با گشودن پرونده‌ای جدید علیه او، بار دیگر نازنین زاغری را به یک‌ سال زندان محکوم کرد.

این در حالی مطرح می‌شود که نازنین زاغری راتکلیف، زندانی ایرانی-بریتانیایی محبوس در ایران برای ترک این کشور به میدان هوایی منتقل شده‌اند. گزارش شده است که او اکنون عازم بریتانیا است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x