صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

لابی جمهوری‌خواهان برای امارت

شماری از چهره‌های حامی حکومت محمداشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان در نامه‌ای عنوانی ایالات متحده، خواهان رهایی پول‌های مسدود شده افغانستان شده‌اند. در این نامه گفته شده که مسدود ماندن سرمایه‌های ملی افغانستان، شهروندان عادی را متضرر می‌سازد.

شماری از چهره‌های حامی حکومت محمداشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان در نامه‌ای عنوانی ایالات متحده، خواهان رهایی پول‌های مسدود شده افغانستان شده‌اند. در این نامه گفته شده که مسدود ماندن سرمایه‌های ملی افغانستان، شهروندان عادی را متضرر می‌سازد.

پیک‌آفتاب: در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری پیک‌آفتاب قرار گرفته است، ادعا شده که آن‌را 26 تن از افراد حامی حکومت محمداشرف غنی امضا کرده‌اند. این افراد ظاهراً اعضای یک نهاد تحت نام «مجمع افکار آینده افغانستان» هستند که توسط فاطمه گیلانی، رئیس پیشین هلال احمر افغانستان اداره می‌شود. در بخشی از نامه گفته شده که هم‌آهنگی این مجمع از سوی دفتر مطالعات منازعه و بشردوستانه در دوحه قطر انجام شده است. دفتر مطالعات منازعه و بشردوستانه، نهادی نزدیک به طالبان است و ریاست آن را فردی به اسم «سلطان برکت» برعهده دارد.

در بخشی از این نامه آمده است: “ما به عنوان اعضای مجمع افکار آینده افغانستان (AFTF)، متشکل از شخصیت‌های مستقل افغانستان در جامعه مدنی و دانشگاهی، از ایالات متحده درخواست می‌کنیم که ذخایر بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند.”

درخواست کنندگان گفته‌اند که فرمان اجرایی بایدن مبنی بر تقسیم دارایی‌های نقدی افغانستان و اختصاص بخشی از آن به خانواده‌های قربانیان 11 سپتمبر 2001، مردم عادی افغانستان را که هیچ مسئولیتی در قبال این رویداد ندارند، مجازات می‌کند. نویسندگان این نامه تاکید کرده‌اند که مردم افغانستان در حال حاضر با یک فاجعه انسانی و سیستم بانکی در حال فروپاشی روبه‌رو هستند و برای عبور از این بحران نیاز است که پول‌های مسدود شده افغانستان آزاد و به نماینده رسمی افغانستان منتقل شود.

این نامه در حالی منتشر شده که پیش از این، فاطمه گیلانی در نشست دیپلماسی آنتالیا نیز خواهان به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی شده بود.

در این نامه برخی از چهره‌های معروف دوران جمهوریت، از جمله سلام رحیمی، میرویس بلخی، نادر نادری، ادریس زمان، فیض زلاند، شاه‌گل رضایی، سید عبدالقیوم سجادی، محمدعلم ایزدیار، جاوید لودین و حبیبه سرابی نیز دیده می‌شوند. با این همه، برخی از این چهره‌ها که در این نامه از آن‌ها نام‌برده شده، امضای‌شان را در آن تکذیب کرده‌اند. حبیبه سرابی، شاه‌گل رضایی، میرویس بلخی و نادر نادری از جمله کسانی است که گفته‌اند در نوشتن این نامه نقشی ندارند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x