صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

قومی‌سازی دانشگاه‌ها؛ کادرهای پشتون بدون امتحان استخدام می‌شوند

طالبان در اقدامی نادر، پروسه امتحان استخدام استادان دانشگاه دایکندی را نیمه‌کاره گذاشته و به جای افراد شرکت‌کننده در امتحان، افرادی را بدون شرکت در امتحان به عنوان استادان این دانشگاه معرفی کرده است.

جهان عارفی، دایکندی

طالبان در اقدامی نادر، پروسه امتحان استخدام استادان دانشگاه دایکندی را نیمه‌کاره گذاشته و به جای افراد شرکت‌کننده در امتحان، افرادی را بدون شرکت در امتحان به عنوان استادان این دانشگاه معرفی کرده است.

پیک‌آفتاب: پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بسیاری از کادرهای علمی دانشگاه‌ها، کشور را ترک کردند. این موضوع سبب شد که بسیاری از نهادهای تحصیلات عالی با کمبود کادرهای علمی و آموزشی مواجه شوند. وزارت تحصیلات عالی طالبان در ماه‌های اخیر، بست‌ها زیادی را به اعلان گذاشته است. صرف‌نظر از این‌که این پروسه با مشکلاتی مواجه است و بسیاری از کادرهای باقی‌مانده در کشور متمایل به حضور در آن نیست، اما در همان حد هم طالبان دخالت‌های جدی در روند برگزاری این پروسه کرده‌اند.

به عنوان نمونه، محل برگزاری روند امتحانات استخدام استادان دانشگاه دایکندی باید در قندهار برگزار شود یا این‌که طالبان می‌توانند به راحتی یک جلسه در حال برگزاری امتحان را لغو و آن را به زمان دیگری موکول نمایند. یکی از شرکت‌کنندگان در این پروسه، روایتی از آن‌را با خبرگزاری پیک‌آفتاب در میان گذاشته است:

چند هفته پیش برای همه دانشگاه‌های افغانستان، بست‌های کادری از طریق وزارت تحصیلات عالی به اعلان سپرده شده بود. روال قانونی کار این است که، داوطلبان واجد شرایط کادری در فاصله زمانی مشخص به دانشگاه مقصد مراجعه و ثبت‌نام می‌کنند. از میان داوطلبان افرادی که به صورت کامل واجد شرایط باشد، برای امتحان گزینش شده و برای امتحان فراخوانده می‌شود.

در اطلاعیه‌ای که از سوی وزارت تحصیلات نشر شده بود، ثبت‌نام و محل امتحان جذب کادرهای مربوط به دانشگاه‌های مناطق مرکزی، یعنی بامیان و دایکندی باید در کابل صورت می‌گرفت و قرار بر این بود که طبق سالیان پیش باید در کابل برگزار می‌شد، اما یک‌باره نمی‌دانم بر اساس کدام قاعده‌ای نانوشته، وزارت تصمیم می‌گیرد که باید امتحان در قندهار گرفته شود.

بر اساس قانون، داوطلبان باید مرحله اول امتحان زبان انگلیسی را سپری کنند و کامیاب شدگان این مرحله در امتحان تخصصی کادری اشتراک می‌کنند، داوطلبان برای امتحان انگلیسی به قندهار فراخوانده می‌شود. در ابتدا برای‌شان گفته شده بودد که بعد از امتحان انگلیسی، فردای همان روز امتحان تخصصی کادری نیز سپری شود، اما یک‌باره تصمیم تغییر می‌کند و می‌گویند برای مدت نامعلوم رخصت هستید تا برای امتحان کادری خواسته شوید، در مرحله دوم تعدادی از رشته‌ها را به امتحان کادری نخواستند و چنین وانمود شده است که گویا برای این رشته‌ها داوطلب ماستر پیدا شده است، اما قانون چنین نیست، قانون می‌گوید که داوطلبان فقط در وقت مشخص می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند، نه این که هر وقتی که دل‌شان خواست و در هر کجای کار مراجعه کنند، ادامه پروسه را تعطیل کنند.

ظاهراً حقیقت چیز دیگری است، حقیقت این است که هر رشته‌ای را که گروه و قوم خاص، کدام شخص مورد نظر را داشته باشد، باید کل پروسه معطل و مختل‌ گردد تا این شخص جابه‌جا شود، کسانی که چندین ماه آمادگی امتحان گرفتند و کرایه موتر و اتاق دادند و به امید امتحان زحمت کشیدند، اما نمی‌دانستند که شفافیت قربانی قومیت می‌شود.

فساد که شاخ و دُم ندارد، گروهی که ادعای عام و تامش اسلام و برابری است، اما الاغش در زمین قبیله غرق است. دست اندرکاران باید توضیح بدهند که چرا و به چه دلیل چنین می‌کنند؟، آیا باید هر کسی که جذب شود، باید حتماً طالب باشد یا حتما پشتون باشد؟ یا بحث از رشوت و فساد مالی است؟

             
     

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x