صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

قزاقستان؛ روایت تنش‌ها و بازداشت مخالفان

کمیته امنیت ملی قزاقستان روز گذشته اعلام کرد که کریم ماسیموف، رئیس سابق این نهاد که در پی اعتراض‌های اخیر از سمت خود برکنار شده بود، بازداشت شده است.

کمیته امنیت ملی قزاقستان روز گذشته اعلام کرد که کریم ماسیموف، رئیس سابق این نهاد که در پی اعتراض‌های اخیر از سمت خود برکنار شده بود، بازداشت شده است.

پیک‌آفتاب: قاسم جومارت توکایف، رئیس‌ جمهور قزاقستان روز چهارشنبه گذشته، کریم ماسیموف را از سمت‌اش برکنار کرد. بنا به اعلام کمیته امنیت ملی قزاقستان کریم ماسیموف روز پنج‌شنبه به دلیل اتهام «خیانت بزرگ» بازداشت شد.

این در حالی است که سرویس نشراتی ریاست جمهوری قزاقستان تاکید کرد که نیروهای امنیتی به پاک‌سازی شهرها ادامه می‌دهند. سرویس نشراتی ریاست جمهوری این کشور می‌گوید که نیروهای حافظ صلح کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه در قزاقستان، شماری از ساختمان‌های کلیدی را حفاظت می‌کنند. این در حالی مطرح می‌شود که نشست ستاد عملیاتی این کشور امروز یکشنبه 9 جنوری، به رهبری قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور این کشور برگزار شد تا اوضاع را بررسی نموده و برای مشکلات جاری تصمیم اتخاذ نمایند.

از سوی دیگر، کریم ماسیموف که متحد نزدیک نورسلطان نظربایف، رئیس ‌جمهور پیشین قزاقستان محسوب می‌شود و دو بار بین سال‌های 2007 تا 2012 و سپس 2014 تا 2016 نخست ‌وزیر قزاقستان بود. نورسلطان نظربایف در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره ناآرامی‌های کشورش، خواستار حمایت شهروندان از دولت شده است.

هم‌زمان، کرملین روز گذشته 8 جنوری، از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین با قاسم جومارت توکایف خبر داد. گزارش‌ها می‌رساند که پوتین و همتای قزاقی او در مورد اتخاذ تدابیر لازم برای بازگشت نظم و آرامش به قزاقستان بحث و رایزنی کرده‌اند. رئیس جمهوران دو کشور در این گفتگو تاکید کرده‌اند که مداوم در تماس باشند.

از سوی دیگر، اعتراض‌ها در قزاقستان روز یکشنبه گذشته به دنبال افزایش قیمت گاز و نفت آغاز شد و به سرعت به شهرهای مختلف از جمله آلماتا، مرکز اقتصادی این کشور رسید. در پیوند به این مسئله، رئیس ‌جمهور قزاقستان روز جمعه گفت که به نیروهای امنیتی این کشور دستور «شلیک» داده بود و او هرگونه گفتگو با معترضان را رد کرده بود.

در پیوند به تنش‌های پیش‌آمده در قزاقستان، روسیه و شماری از متحدان آن در سازمان پیمان امنیت جمعی روز پنج‌شنبه برای حمایت از دولت قزاقستان و حفاظت از ساختمان‌های دولتی این کشور نیروی نظامی فرستاد.

افزون بر بحث‎های مطرح شده، سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان گفته است: “به رئیس دولت اطلاع داده شد که نیروهای دفاعی و امنیتی برای برقراری نظم و قانون با رعایت وضعیت اضطراری در مناطق، اقداماتی را در کشور انجام می‌دهند، هم‌چنان ایست‌های بازرسی ایجاد شده و شماری از تاسیسات کلیدی برای حفاظت به نیروهای حافظ صلح کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت تحویل داده شد”.

از جانب دیگر، سازمان ملل، امریکا، بریتانیا، فرانسه و سایر کشورها از همه طرف‌ها خواسته‌اند که از اعمال هرگونه خشونت پرهیز کرده و جهت برقراری نظم و ثبات در این کشور کوشش نمایند.

افزون بر موارد بالا، نورسلطان نظربایف روز شنبه 8 ماه جنوری، از مردم قزاقستان خواست که از دولت و رئیس‌ جمهور این کشور حمایت کنند. رئیس ‌جمهور پیشین قزاقستان که 81 سال دارد، از سال 1990 تا 2019 زمام امور قزاقستان را به دست داشت. او در حالی سه سال پیش از قدرت کنار رفت که از قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور فعلی اغلب به عنوان دست نشانده‌اش یاد می‌شود.

اعتراض‌ها و نارضایتی‌های اخیر در قزاقستان جدی‌ترین تظاهرات خیابانی در این کشور آسیای مرکزی پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

خبرها می‌رساند که طبق آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، دست‌کم 44 نفر در جریان این اعتراض‌ها جان‌های خود را از دست داده‌اند و بیش از 4 هزار نفر هم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x