صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

قاری فصیح‌الدین: شورش‌گران به شدت سرکوب می‌شوند

مقامات طالبان، معترضان فاریابی را "شرارت‌گران" خوانده و هشدار داده‌اند که در صورت ادامه‌ی شورش‌ها، به سختی سرکوب خواهند شد.

مقامات طالبان، معترضان فاریابی را “شرارت‌گران” خوانده و هشدار داده‌اند که در صورت ادامه‌ی شورش‌ها، به سختی سرکوب خواهند شد.

پیک‌آفتاب: محمدصدیق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به نقل از قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان در صفحه توییتر خود نگاشته که شورش‌گر از هر قوم و ولایت که باشند، سرکوب می‌شوند: “شورشی از هر قوم و ولایت، چه از بدخشان باشد، چه پنجشیری و چه قندهاری، درهم شکسته خواهد شد.”

عاکف در توییتی دیگر به نقل از قاری فصیح‌الدین، مقامات پیشین را متهم کرده که به مسایل قومی و زبانی دامن می‌زنند. او گفته است: “فراریان فریاد قومیت و تعصب سر ندهند. در امارت اسلامی تفاوت زبانی و قومی وجود ندارد.”

در همین حال؛ عبدالقادر فولاد، والی طالبان در فاریاب، معترضان را به سوءاستفاده از موضوع بازداشت مخدوم عالم متهم کرده و گفته که این معترضان به خون مخدوم عالم تشنه هستند. اما برای سوءاستفاده از موضوع، دست‌گیری او را بهانه کرده و علیه امارت اسلامی شرارت می‌کنند. والی فاریاب در عین حال موضوع دست‌گیری مخدوم عالم را مسئله درونی طالبان خوانده است. او گفته است: “قضیه مخدوم عالم به امارت اسلامی مربوط می‌شود و همانند قضیه پدر و پسر است. امارت اسلامی پدر همه است و ممکن است لازم بداند که از پسرانش بازخواست کند.”

مخدوم عالم، مهم‌ترین فرمانده ازبیک‌تبار طالبان است که در زمان حکومت پیشین، جنگ در فاریاب، جوزجان و سرپل را رهبری کرده است. او دو روز پیش در بلخ توسط ملا فاضل آخند بازداشت شد.

مرکز فاریاب در کنترل طالبان ازبیک‌تبار

بازداشت او اعتراض‌های گسترده در شماری از ولایات شمالی را به همراه داشته است. شام امروز اما گزارش‌های تایید نشده از رهایی او حکایت داشت.

در روزهای اخیر چندین فرمانده غیرپشتون در شمال بازداشت شده‌اند.

بازداشت یک فرمانده غیرپشتون دیگر در بلخ

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x