صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

فروش نفت عربستان به چین؛ یوان جای دالر را گرفت

وال‌استریت ژورنال روز گذشته 15 مارچ، با نشر گزارشی گفته است که عربستان در نظر دارد بخشی از نفت خود را با ارز یوان در عوض دالر به چین بفروشد.

وال‌استریت ژورنال روز گذشته 15 مارچ، با نشر گزارشی گفته است که عربستان در نظر دارد بخشی از نفت خود را با ارز یوان در عوض دالر به چین بفروشد.

پیک‌آفتاب: منابع آگاه به این روزنامه گفته‌اند که چنین اقدامی باعث تضعیف جای‌گاه دالر در معاملات بازار نفت می‌شود و ارزش ارز چین را در برابر دالر افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، 80 درصد از معاملات نفتی جهان با ارز دالر انجام می‌شود و عربستان نیز از سال 1974 و در پی گرفتن تعهدات امنیتی از امریکا، فروش نفت خود را فقط با ارز دالر انجام می‌دهد.

وال‌استریت ژورنال اما تحلیل می‌کند که نارضایتی روزافزون عربستان از تضعیف تعهدات امنیتی امریکا نسبت به این کشور، به ویژه در جنگ با یمن، هم‌چنین تلاش واشنگتن برای احیای برجام و خروج غیرمنتظره امریکا از افغانستان باعث شده است که عربستان به چین نزدیک‌تر شود.

از سوی دیگر، رسانه ها گزارش می‌دهند که دولت چین تصمیم دارد که در بازار جهانی به عوض دالر به یوان معامله کند و این‌گونه معادله را به نفع خود تغییر دهد.

چین هم‌اکنون در پروژه تولید موشک‌های بالستیک به عربستان کمک می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در پروژه‌های این کشور انجام داده که باعث رونق اقتصادی شده است.

طبق آمارها، کشور چین روزانه یک میلیون و 760 هزار بشکه نفت از عربستان می‌خرد که معادل یک چهارم کل صادرات نفت این کشور است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی از شی‌جین پینگ، رئیس‌ جمهور چین دعوت کرده است که در ماه اپریل به این کشور سفر کند.

دعوت ریاض از رئیس جمهور چین برای سفر به عربستان

یک مقام سعودی که نام وی فاش نشده به وال‌استریت ژورنال گفته است که اوضاع به سرعت دچار تغییر و تحول شده است. او چنین تصریح کرده است: “روابط امریکا با عربستان تغییر کرد و چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت جهان مشوق‌های سودآور زیادی به عربستان پیشنهاد می‌کند. چین هر چه را که قابل تصور است، ارائه می‌دهد”.

از سویی هم، یک مقام امریکایی درباره فروش نفت عربستان با یوان گفته است که احتمالاً تصمیم عربستان “گذرا و اقدامی تهاجمی” است که تحقق آن بعید به نظر می‌رسد.

کارشناسان اقتصادی اما به این باورند که فروش میلیون‌ها بشکه نفت عربستان با ارز یوان می‌تواند اقتصاد عربستان را دچار تحول کند و بستر تعاملات اقتصادی بین دو کشور را بیش‌تر از پیش فراهم نماید.

این در حالی است عربستان سعودی و چین هر دو عضو گروه جی 20، سازمان تجارت جهانی و توافق‌نامه مبارزه با پول‌شویی هستند و در سال 2016 یک سند هم‌کاری‌های جامع و استراتیژیک امضا نمودند و بر اساس گزارش‌ها، مشارکت عربستان و چین در تعاملات اقتصادی متوازن است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x