صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

فرانسه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را آغاز کرد

فرانسه ریاست دوره‌ای شش ماهه شورای اتحادیه اروپا را با ارائه برنامه‌‌ای بلندپروازانه با هدف کمک به شکل‌گیری اروپای «قدرتمندتر» و «مستقل‌تر» از روز شنبه اول جنوری 2022 به عهده گرفت.

فرانسه ریاست دوره‌ای شش ماهه شورای اتحادیه اروپا را با ارائه برنامه‌‌ای بلندپروازانه با هدف کمک به شکل‌گیری اروپای «قدرتمندتر» و «مستقل‌تر» از روز شنبه اول جنوری 2022 به عهده گرفت.

پیک‌آفتاب: کشور فرانسه روز شنبه رسماً ریاست شورای اتحادیه اروپا را از اسلوونی تحویل گرفت و به عنوان نمادی از این تحویل، برج ایفل و کاخ الیزه با رنگ آبی، رنگ رسمی اروپا، نورپردازی شدند. بدین منظور، پرچم اتحادیه اروپا نیز در زیر طاق پیروزی در پاریس به اهتزار درآمد که حاشیه‌هایی را نیز خلق نمود.

مارین لوپن و اریک زمور، نامزدهای راست افراطی انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه از این که پرچم اتحادیه اروپا بر فراز مقبره سربازان گمنام در زیر طاق پیروزی جای‌گزین پرچم فرانسه شده بود، انتقاد کردند. در مقابل اما کلمان بون، وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه، این انتقادها را بی‌مورد دانسته گفت: “بدیهی است که پرچم فرانسه دوباره نصب خواهد شد و این چیزی نیست که مشکل خلق کند”.

از جانب دیگر، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، برنامه بلندپروازانه‌ای را برای دوره تصدی شش ماهه فرانسه ارائه نمود. او در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی گفت: “برای این‌که این لحظه هر 13 سال یک بار اتفاق می‌افتد، باید آن را به زمان آغاز پیشرفت تبدیل کنیم. زمان پیشرفت در امور دفاعی و کنترل مرزها، مقابله با تغییرات آب و هوا، برقراری برابری میان زنان و مردان، ایجاد اتحاد جدید با قاره افریقا، نظارت بر بسترهای اصلی اینترنت و فرهنگ در اروپا”.

گزارش‌ها می‌رساند که فرانسه مدت شش ماه نفوذ قابل توجهی برای پیش‌برد امور اتحادیه اروپا و یافتن راه‌ها برای برقراری مصالحه میان 27 کشور عضو اتحادیه خواهد داشت تا اختلافات پیش‌آمده بین اتحادیه را مدیریت نماید. از سوی دیگر، مکرون به موفقیت در این مسیر بسیار امیدوار است؛ چنان‌که تاکید کرده، سال 2022 باید به نقطه عطف اروپا تبدیل شود و اروپای 2022 باید قوی‌تر و متفاوت‌تر از قبل باشد.

مکرون در سخنرانی 9 دسمبر گذشته خود با هدف ارایه برنامه‌های فرانسه برای دوره ریاست بر شورای اتحادیه اروپا گفته بود: “باید اروپا را در جهان قدرتمند، حاکم مطلق بر تعیین سرنوشتش و آزاد در انتخاب‌هایش کنیم”.

خبرها می‌رساند که فرانسه هم‌چنین سه حوزه را در اولویت قرار داده است: معرفی حداقل دست‌مزدها در سراسر اتحادیه اروپا، تنظیم مقررات فعالیت غول‌های دیجیتال و وضع مالیات کربن بر محصولات وارداتی به اروپا با توجه به اثرات زیست محیطی آن‌ها.

رئیس جمهور فرانسه هم‌چنین از اصلاح منطقه شینگن برای «حفاظت بهتر از مرزهای اروپا» در مواجهه با بحران‌های مهاجرتی حمایت می‌کند. او هم‌چنین قصد دارد طرحی را برای بازنگری در قوانین بودجه اتحادیه اروپا با هدف جذب سرمایه‌گذاری و رشد بیش‌تر اتحادیه اروپا ارایه کند.

رئیس جمهور فرانسه، با وجود بی‌میلی برخی از کشورهای عضو هم‌چنان بر اجرای طرح تقویت توان دفاعی اتحادیه اروپا با تشکیل ارتش واحد و مستقل اروپایی اصرار کرده است.

این بلندپروازی‌های مکرون از زمان انتخابش به عنوان رئیس جمهور فرانسه در سال 2017 مدام تکرار شده و پی‌گیری آن‌ها با وجود صف‌‌آرایی متحدان شرقی اتحادیه اروپا در برابر برخی از آن‌ها هم‌چنان ادامه دارد. او در دوره ریاست بر شورای اتحادیه اروپا از حمایت اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان، نیز برخوردار است. آلمان در سال 2022 ریاست گروه هفت کشور صنعتی(G7)   را بر عهده خواهد گرفت و از حامیان جدی طرح «اروپای مستقل‌تر و قوی‌تر» به شمار می‌رود.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز شنبه اول جنوری 2022 با انتشار توییتی به طور تلویحی از برنامه مکرون حمایت کرد و نوشت که با هم برای اروپای دیجیتالی‌تر و سازگار‌تر با محیط‌ زیست مناسب تلاش خواهیم کرد؛ اروپایی که به تعبیر او صدایش در جهان شنیده می‌شود.

از سوی دیگر، ریاست فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا مصادف شده با شدت گرفتن رقابت‌های انتخاباتی در فرانسه، آغاز موج تازه همه‌گیری سویه اومیکرون در اتحادیه اروپا و شدت‌ گرفتن بحران اوکراین. براین اساس، برخی تحلیل‌گران این چالش‌ها را مانع از تحقق اهداف فرانسه می‌دانند، هر چند که برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که امانوئل مکرون از پیش‌برد برنامه خود به عنوان ابزاری برای پیروزی در انتخابات ماه اپریل آینده سود خواهد برد.

این در حالی است که طبق تقسیم اوقات تعیین شده، قرار است فرانسه در آغاز نیمه دوم سال 2022 ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را به جمهوری چک بسپارد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x