صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عفو بین‌الملل: طالبان به رفتارهای غیرقانونی خود فوراً پایان دهند

سازمان‌های بین‌المللی خواهان آزادی فوری زنان بازداشت شده توسط طالبان شدند. نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان نیز گفته که این بازداشت‌های ناعادلانه باید متوقف شود.

سازمان‌های بین‌المللی خواهان آزادی فوری زنان بازداشت شده توسط طالبان شدند. نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان نیز گفته که این بازداشت‌های ناعادلانه باید متوقف شود.

پیک‌آفتاب: رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان افغانستان، بازداشت‌های اخیر زنان در کابل را ناعادلانه خوانده و از طالبان خواسته که هرچه زودتر زنان بازداشت شده، وابستگان آن‌ها و تمامی فعالان را آزاد نمایند. او در حساب توییتر خود نوشته: “این بازداشت‌های ناعادلانه باید متوقف شود. اگر طالبان به دنبال مشروعیت هستند، باید به حقوق بشری مردم افغانستان و به ویژه زنان، از جمله آزادی بیان احترام بگذارند و فوراً این زنان، بستگان آن‌ها و سایر فعالان را آزاد کنند.”

سازمان عفو بین‌الملل نیز این اقدامات طالبان را غیرقانونی خوانده و گفته که نیروهای امارت اسلامی فوراً به چنین رفتارهای غیرقانونی پایان دهند. در حساب توییتر این سازمان آمده: “طالبان باید فوراً به استفاده از نیروی غیرقانونی، به ویژه علیه زنان و دخترانی که از حق خود برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان استفاده می‌کنند، پایان دهند.”

سازمان ملل نیز با اشاره به موجی از بازداشت‌ها در روزهای اخیر گفته که یک باردیگر درخواست خود مبنی بر رهایی افراد بازداشت شده را تکرار می‌کند. در حساب توییتری سازمان ملل نوشته شده است: “سازمان ملل درخواست خود را برای آزادی همه فعالان زن و بستگان «ناپدید شده» تکرار می‌کند.”

به تازگی موجی از بازداشت‌ها در کابل به راه افتاده است و طالبان در روزهای اخیر چندین فعال حقوق زن و کارمندان رسانه را بازداشت کرده‌اند. طالبان اما در مورد محل نگه‌داری زنان بازداشت شده اطلاعات نمی‌دهند و تماس آن‌ها را با خانواده‌های‌شان قطع کرده‌اند.

موج تازه اختطاف فعالان زن در کابل

ترور دست‌کم ۱۵ فعال حقوق زن در بلخ

تام وست: جهان عمیقاً نگران بازداشت‌های گسترده طالبان است

سازمان ملل: طالبان آزادی زنان گرفتار شده را تضمین کند

الف شافاک: سکوت جهان در برابر سرکوب زنان افغانستان کر کننده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x