صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عفو بین‌الملل: تهاجم روسیه به اوکراین، تکرار جنگ سوریه است

سازمان عفو بین‌الملل امروز سه‌شنبه 29 مارچ، اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین، شبیه اقدامات آن در جنگ سوریه است و افزایش آمار تلفات غیرنظامیان به نگرانی‌ها درباره وقوع "جنایت جنگی" دامن زده است.

سازمان عفو بین‌الملل امروز سه‌شنبه 29 مارچ، اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین، شبیه اقدامات آن در جنگ سوریه است و افزایش آمار تلفات غیرنظامیان به نگرانی‌ها درباره وقوع “جنایت جنگی” دامن زده است.

پیک‌آفتاب: اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل که در شهر ژوهانسبورگ، در مراسمی برای انتشار گزارش سالیانه این نهاد درباره وضعیت جهانی حقوق بشر صحبت می‌کرد، به خبرگزاری فرانسه گفت: “آن‌چه در اوکراین رخ می‌دهد، تکرار آن چیزی است که در سوریه شاهد بوده‌ایم”.

خانم کالامار با متهم کردن روسیه به تبدیل مسیرهای امن انسان‌دوستانه به “تله‌های مرگ” اظهار داشت: “اکنون اوج حملات تعمدی روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین است”. وی افزود: “ما همان چیزی را در اوکراین می‌بینیم که قبلاً در سوریه دیده‌ایم”.

از سوی دیگر؛ ماری استراترز، مدیر بخش اروپای شرقی و آسیای عفو بین‌الملل، نیز طی سخنرانی جداگانه‌ای در پاریس، همین اظهارات را تکرار کرد و گفت که کارشناسان این سازمان در اوکراین “استفاده از شیوه‌های مشابه با آن‌چه را که در سوریه و چچن رخ داده است، مستند کرده‌اند، از جمله حمله به غیرنظامیان و استفاده از سلاح‌هایی که قوانین بین‌الملل آن‌ها را ممنوع ساخته است”.

اگنس کالامار هم‌چنین ضمن مقایسه شرایط شهر محاصره ‌شده ماریوپل در اوکراین با حلب در سوریه، گفت که گزارش کارشناسان حقوق بشر حاکی از افزایش موارد “جنایت جنگی” است.

هفته گذشته دولت امریکا اعلام کرده بود، اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده، شواهد محکمی مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی توسط ارتش روسیه در اوکراین به دست می‌دهد.

یک مقام ارشد اوکراینی نیز روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که تنها در شهر ماریوپل، پنج هزار شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند.

خانم کالامار “گستاخی” روسیه در حمله به اوکراین را ناشی از “فلج شدن نظام بین‌المللی” و “بی‌عملی شرم‌آور” نهادهایی چون شورای امنیت سازمان ملل دانست.

او چنین تصریح کرد: “شورای امنیت سازمان ملل به درستی باید همان شورای ناامنی سازمان ملل نامیده شود”، چرا که بارها و بارها نتوانسته عمل‌کرد موثری در “مواجهه با جنایاتی” نظیر آن‌چه در میانمار، افغانستان و سوریه می‌گذرد، داشته باشد.

این در حالی است که سخنگوی شهرداری ماریوپل روز دوشنبه 28 مارچ، برابر با هشتم حمل اعلام کرد که از زمان حمله نظامی روسیه به این شهر، حدود پنج هزار ساکن آن کشته شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x