صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عربستان: ریاض برای دور بعدی گفتگو با ایران برنامه‌ریزی می‌کند

وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته 19 فبروری، گفت که این کشور در پی برنامه‌ریزی برای دور پنجم گفتگوی مستقیم با ایران، علی‌رغم "عدم پیشرفت واقعی" در مذاکرات پیشین است و از تهران خواست که رفتار خود در منطقه را تغییر دهد.

وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته 19 فبروری، گفت که این کشور در پی برنامه‌ریزی برای دور پنجم گفتگوی مستقیم با ایران، علی‌رغم “عدم پیشرفت واقعی” در مذاکرات پیشین است و از تهران خواست که رفتار خود در منطقه را تغییر دهد.

پیک‌آفتاب: روابط ایران و عربستان سعودی از ماه جدی 1394 قطع است. دو کشور طی ماه‌های اخیر، گفتگویی را با میانجی‌گری عراق آغاز کرده و چندی پیش ایران سه دیپلمات به سعودی فرستاد.

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: “اگر توافق هسته‌ای با ایران از سرگرفته شود، باید آن را «نقطه آغاز» برای رفع نگرانی‌های منطقه‌ای تلقی کرد و «نه نقطه پایان» و ریاض علاقه‌مند به گفتگو با ایران است.”

وی در نشست امنیتی مونیخ گفت: “این امر در واقع ایجاب می‌کند که همسایگان‌مان در ایران تمایلی جدی برای حل و فصل مسائل اساسی داشته باشند. ما امیدواریم که تمایلی جدی برای پیدا کردن یک روش جدید انجام کار وجود داشته باشد”. وزیر خارجه عربستان افزود: “اگر ما شاهد پیش‌رفت‌های اساسی در رابطه با این موارد باشیم، آن وقت بله، ایجاد روابط حسنه نیز ممکن است. اما تاکنون چنین چیزی را ندیده‌ایم”.

عربستان سنی‌مذهب و ایران شیعه‌مذهب برای نفوذ در منطقه با یک‌دیگر رقابت می‌کنند و این رقابت را می‌توان در رخ‌دادهایی نظیر جنگ یمن و لبنان دید، جایی‌که قدرت‌گیری حزب‌الله با پشتیبانی ایران، روابط بیروت با کشورهای حاشیه خلیج فارس را متشنج کرده است.

به تازگی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران گفت که تهران آماده است تا به گفتگو با عربستان ادامه دهد، به شرط آن‌که سعودی‌ها هم در فضای “تفاهم و احترام متقابل” حاضر به ادامه گفتگو باشند.

گفتنی است که تنش‌ها میان دو کشور در ماه سنبه 1398 به دنبال حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی دوباره اوج گرفت. ریاض، تهران را متهم به دست داشتن در این حمله کرده، اما ایران چنین اتهامی را رد می‌کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که ایران هم‌چنان به حوثی‌ها موشک‌های بالستیک و قطعات بدون سرنشین و سلاح‌های متعارف می‌دهد.

وی با اشاره به توقف تلاش‌های عربستان برای ایجاد آتش‌بس در یمن افزود: “این اتفاق کمکی به کسی نمی‌کند که راه‌حلی برای این درگیری پیدا بشود، اما با این حال ما خود را متعهد می‌دانیم و از نماینده سازمان ملل حمایت می‌کنیم”.

این در حالی است که پیش‌تر رسانه‌های ایران گزارش داده‌ بودند که این کشور با اعزام سه دیپلمات، نمایندگی خود در سازمان هم‌کاری اسلامی را پس از شش سال وقفه از سر می‌گیرد.

ایران پس از شش سال وقفه، سه دیپلمات به سعودی اعزام کرد

برنامه‌های هسته‌ای ایران و بحران لبنان محور گفتگوهای مکرون و بن سلمان

رئیس‌جمهور لبنان: خواهان بهترین روابط با سعودی‌ها هستیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x