صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عالیه عزیزی کجاست؟

«عاليه دو هفته وظيفه ميرفت، اما به تاريخ ١٠ ميزان رفت و ديگه برنگشت. تلفن‌هايش خاموش است و ما به تمام ادارت مربوط عريضه و شكايت كردیم، اما متاسفانه طالبان هيچ‌گونه همكاری نكردند و نمی‌کنند. با شورای علما پيش والی و معاون طالبان در هرات رفتیم، بی‌نتيجه بود. بالاخره يكی از ادارت به ما گفت: "به ما وقت دهيد و زياد سر و صدا نكنيد." به خاطر همين سكوت كرديم و منتظر بودیم، ولی در اين اواخر جواب دادند كه ما خبر نداريم كجاست.»

«عالیه دو هفته وظیفه میرفت، اما به تاریخ ١٠ میزان رفت و دیگه برنگشت. تلفن‌هایش خاموش است و ما به تمام ادارت مربوط عریضه و شکایت کردیم، اما متاسفانه طالبان هیچ‌گونه همکاری نکردند و نمی‌کنند. با شورای علما پیش والی و معاون طالبان در هرات رفتیم، بی‌نتیجه بود. بالاخره یکی از ادارت به ما گفت: “به ما وقت دهید و زیاد سر و صدا نکنید.” به خاطر همین سکوت کردیم و منتظر بودیم، ولی در این اواخر جواب دادند که ما خبر نداریم کجاست.»

عالیه عزیزی، مدیر زندان زنانه‌ی هرات بود؛ خانم افسری که مدت سه سال  به حیث مدیر زندان زنانه‌ی هرات انجام وظیفه می‌کرد. او پس از سقوط حکومت پیشین مانند هزاران زن دیگر خانه‌نیشین شد. اما پس از بیست روز خانه‌نیشینی، عالیه  تماس‌‎های پی‌درپی از طالبان دریافت می‌کند. آن‌ها با اصرار از عالیه خواستند تا به وظیفه برگردد. او هم هر چند اعتماد نداشت، اما به وظیفه برگشت. دو هفته به شکل عادی به وظیفه می‌رفت، اما در دهم میزان 1400 که به وظیفه می‌رود، دیگر به خانه بر نمی‌گردد. از آن زمان تاکنون خانواده عالیه هیچ ارتباطی با او نداشته‌اند.

حدود سه ماه‌ونیم پیش هم خبر ناپدید شدن عالیه رسانه‌ای شدند. اما حتا رسانه‌ای شدن اختطاف او، باعث نشد که طالبان در مورد سرنوشت او معلومات دهند.

مدیر زندان زنان هرات از یک هفته به این‌سو ناپدید شده است

بستگان عالیه ابتدا به این تصور بودند که شاید کدام زندانی پیشین او را به خاطر انتقام‌جویی اختطاف کرده باشند. اما پس از آن‌که هیچ گونه تماسی از سوی کسی دریافت نمی‌کنند، مطمئن می‌شوند که وی اختطاف نشده است. چون خانواده وی با هیچ‌گونه درخواستی ازسوی کسی روبه‌رو نمی‌شوند.

پس ازآن خانواده عالیه عزیزی برای پیدا کردن سرنخ از سرنوشت عالیه عزیزی دست به دامان حکومت محلی هرات می‌شوند، اما با پاسخ‌های گوناگون روبه‌رو می‌شوند.

مقامات ولایتی هرات از سرنوشت وی ابراز بی‌خبری کرده و گفته‌اند: “برای پیدا کردن وی تلاش می‌کنند. اما در همان موقع نهادهای امنیتی هرات گفته بودند که هیاهو نکنید، به ما وقت بدهید تا حکم رهایی وی را از کابل بخواهند.”

به گفته بستگان عالیه، بعداً مقامات هرات گفته‌اند که آن‌ها هیچ خبری در مورد عالیه ندارند. این پاسخ‌های مشکوک، خانواده عالیه را مطمئن ساخته است که او در زندان طالبان است. بستگان عالیه می‌گویند: مطمئن هستیم که، وی در نزد طالبان است، اما نمی‌دانیم که چرا طالبان درمورد سرنوشت وی صحبت نمی‌کنند و معلومات نمی‌دهند.

محمدنذیر عارفی، برادر عالیه در رخ‌نامه فیسبوک خود نوشته است: “گزارش‌هایی وجود دارد که عالیه در زندان پل‌چرخی کابل زندانی است.”

ناپدیدن شدن عالیه عزیزی اما و اگرهای بسیاری را در پی داشته است. این روزها، شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، کارزاری را تحت عنوان «عالیه کجاست؟» راه‌اندازی کرده‌اند. امروز شماری از زنان در کابل نیز با برپایی تجمعی خواهان رهایی عالیه از سوی طالبان شدند.

با این همه، سرنوشت نامعلوم عالیه، خانواده‌ای را نگران ساخته است. او فرزندان خوردسال و مادر پیری دارد که چهار ماه است چشم به راهش هستند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x