صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان نشر کتاب‌های مخالف امارت اسلامی را ممنوع کرد

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با ارسال مکتوبی به اتحادیه ناشران کابل، محدودیت‌ها تازه را برای کارهای نشراتی اعلام کرده است. این وزارت گفته که هرگونه نشر و واردات کتاب باید با نظارت طالبان صورت گیرد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با ارسال مکتوبی به اتحادیه ناشران کابل، محدودیت‌ها تازه را برای کارهای نشراتی اعلام کرده است. این وزارت گفته که هرگونه نشر و واردات کتاب باید با نظارت طالبان صورت گیرد.

پیک‌آفتاب: در مکتوب تازه وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان که با امضای ذبیح‌الله مجاهد، معین نشرانی این وزارت به آدرس اتحادیه ناشران کابل ارسال شده، آمده که هیچ‌گونه کتاب، مجله و اوراق مخالف امارت اسلامی حق نشر ندارد. وزارت اطلاعات و فرهنگ هم‌چنین گفته که وارد کردن کتاب از بیرون از کشور، تنها با نظارت دقیق این وزارت امکان‌پذیر می‌باشد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ دلیل ایجاد این محدودیت را جلوگیری از تخریش اذهان عامه و نیز ممانعت از تبلیغ جنگ و خشونت بیان داشته است. این وزارت هشدار داده که تمامی ناشران مکلف به امضای تعهدنامه وزارت اطلاعات و فرهنگ هستند و کسانی که از موارد طرح شده در این تعهدنامه تخلف کنند، تمامی کتب و اموال آن‌ها مصادره خواهد شد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ هم‌چنین در مکتوب جداگانه که گویا در پاسخ به مکتوب اتحادیه ناشران نوشته شده است، به وزارت داخله دستور داده تا به هدف جلوگیری از آن‌چه این وزارت «جعل و کاپی» خوانده است، اقدام عملی نماید.

در همین حال، اتحادیه ناشران کابل می‌گوید که طالبان با احضار رئیس این اتحادیه، خواهان گرفتن تعهد از تمامی ناشران و کتاب‌فروشی‌ها کابل شده است. به گفته مسئولان این اتحادیه، طالبان هشدار داده‌اند، در صورتی که فردی از امضای این تعهد نامه خود داری کند، با او به صورت جدی برخورد خواهد شد.

این اتحادیه، اقدام جدید طالبان را خلاف اصول آزادی بیان دانسته و تاکید می‌کند که با اجرای این سیاست، بسیاری از فعالان این عرصه و به‌خصوص ناشران ممکن است از ادامه کار در این عرصه منصرف شوند.

این در حالی است که اخیر وضع قوانین سخت‌گیرانه از سوی طالبان در عرصه‌های گوناگون، با انتقادات گسترده شهروندان مواجه شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x