صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: دختران به زودی به مکاتب متوسطه باز خواهند گشت

قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله طالبان، روز یکشنبه به الجزیره گفت که زمان دقیق آن توسط وزارت معارف اعلام می شود.

وزارت امور داخله طالبان گفته است که دختران اجازه خواهند داشت به زودی به مکاتب متوسطه بازگردند. قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله طالبان، روز یکشنبه به الجزیره گفت که زمان دقیق آن توسط وزارت معارف اعلام می شود.

پیک‌آفتاب: آقای خوستی گفت: “با توجه به اطلاعات من، در مدت زمان بسیار کوتاهی همه دانشگاه ها و مکاتب باز می شوند و همه دختران و زنان به مکتب و مشاغل خود باز می گردند”.

پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، به دختران نوجوان گفته شد تا زمانیکه یک “محیط یادگیری امن” ایجاد نشود، در خانه بمانند. اما به پسران در همه سطوح و دختران در سنین پایین گفته شد که به مکتب بازگردند.

محروم کردن دختران از مکتب و دانشگاه باعث تشدید این نگرانی شده است که ممکن است طالبان به حکومت سختگیر خود در دهه 1990 بازگردد؛ زمانی که زنان و دختران به طور قانونی از تحصیل و کار در بیرون از خانه منع شده بودند.

آقای خوستی به استفانی دکر (Stefanie Dekker) خبرنگار الجزیره در کابل گفت: ” به همین زودی ها دختران سطوح متوسطه و معلمان زن آنها به مکاتب باز خواهند گشت”.

او گفت: “این چیزی است که ما از زمان به قدرت رسیدن طالبان می گفتیم که بلی دختران و زنان به مکتب و تعلیم برمی گردند؛ اما کمی زمان می برد. البته این کار باعث آسیب بسیاری به دختران می شود”.

“آنها می خواهند به مکتب بازگردند و تحصیلات خود را ادامه دهند. این یکی از خواسته های جامعه بین المللی از طالبان برای حفظ و حراست از حقوق دختران و زنان برای رفتن به مکتب و کار است”.

هنگامی که طالبان قدرت را در ماه اگست به دست گرفتند، نیروهای مسلح آنها قول داد که از حقوق دختران و زنان حمایت خواهند کرد. اما اقدامات آنها راجع به مکتب و دانشگاه جامعه بین المللی را نگران کرده است. این مساله، سیگنال های متفاوتی را در مورد بازگشت زنان به کار در ادارات دولتی ارسال کرده است و دانشگاه ها را مجبور کرده است تا سیاست های جدایی جنسیتی را برای بازگشایی مجدد – و قرار گرفتن دختران در صنفوف درسی – وضع کنند. همچنین یک بخش تمامأ برای مردان نامگذاری شد و گفته اند که زنان بعداً می توانند در آن حضور داشته باشند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، اوایل ماه جاری وعده های “نقض شده” طالبان به زنان و دختران افغان را محکوم کرد و از این گروه خواست تا به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی عمل کنند.

رئیس سازمان ملل متحد گفت: “عهد شکنی منجر به شکسته شدن رویاها برای زنان و دختران افغانستان می شود”. “زنان و دختران باید در محراق توجه باشند”.

عقب نشینی طالبان از حقوق زنان و دختران انتقادهای قطر و پاکستان را نیز برانگیخته است که از جامعه بین المللی خواسته بود تا با طالبان تعامل داشته باشند.

وزیر امور خارجه قطر شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی ماه گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که “برداشتن برخی گام ها به عقب” توسط طالبان بسیار نا امید کننده است. آل ثانی گفت که قطر میزبان دفتر سیاسی طالبان است و باید به عنوان الگویی برای نحوه اداره یک جامعه مسلمان مورد استفاده قرار گیرد”. او اما گفت: “سیستم ما یک نظام اسلامی است. اما ما تعداد زنان را در نیروی کار، دولت و تحصیلات عالی بیشتر از مردان می دانیم”.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در عین حال گفت که اگرچه او شک دارد که طالبان بار دیگر تحصیل دختران را کاملاً ممنوع کند، اما باید به این گروه تفهیم شود که اسلام هرگز اجازه نمی دهد چنین چیزی تکرار شود. عمران خان به بی بی سی گفت: “این ایده که زنان نباید تعلیم ببینند، ایده اسلامی نیست. این هیچ ربطی به دین ندارد”.

این درحالی است که طالبان پس از تصرف کابل به تاریخ 15 اگست، رفتن دختران به مکاتب و دانشگاه ها را مشروط کرده است.

برگردان: صابری

منبع: الجزیره

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x