صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: تا ماه مارچ تمامی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران باز می‌شود

هیئت اعزامی طالبان به قطر، در دیدار با هیئت اتحادیه اروپا، تعهد کرده که تا ماه مارچ تمامی مکتب‌ها و دانشگاه‌های به روی دختران و پسران باز می‌شود. در این دیدار، هیئت اروپایی نگرانی شدید خود از نفی سیستماتیک حقوق زنان از سوی طالبان ابراز داشته است.

هیئت اعزامی طالبان به قطر، در دیدار با هیئت اتحادیه اروپا، تعهد کرده که تا ماه مارچ تمامی مکتب‌ها و دانشگاه‌های به روی دختران و پسران باز می‌شود. در این دیدار، هیئت اروپایی نگرانی شدید خود از نفی سیستماتیک حقوق زنان از سوی طالبان ابراز داشته است.

پیک‌آفتاب: مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که طالبان وعده کرده‌اند تمامی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها حداکثر تا ماه مارچ به روی دختران و پسران باز می‌شود.

در حالی‌که وان برانت، سفیر اتحادیه اروپا در کابل، دیدار هیئت‌های طالبان و اتحادیه اروپا را آمیزه‌ای از توافق و نگرانی شدید توصیف کرده، اما توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان گفته که در این دیدار طرف طالبان تعهدات جدی در مورد نگرانی‌های اتحادیه اروپا داده است.

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در رشته توییتی گفته که هیئت طالبان تعهد داده که تمامی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها در سراسر افغانستان تا ماه مارچ به روی دختران و پسران باز خواهد شد. هیئت طالبان هم‌چنین به حق زنان و مردان برای تحصیل اشاره کرده و بر نقش مهمی که زنان می‌توانند در توسعه افغانستان ایفا کنند، تاکید کرده‌اند. هیئت طالبان اما گفته که آن‌ها در حال بازنگری قوانین هستند.

هیئت اروپایی هم‌چنین از ابراز نگرانی شدید خود در مورد ناپدید شدن اجباری، بازداشت‌های غیرقانونی و بدرفتاری با زنان توسط افراد طالبان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز خبر داده و گفته که به هیئت طالبان در مورد فقدان نمایندگی سیاسی زنان و نفی سیستماتیک حقوق زنان و اقلیت‌ها یادآوری کرده است. اتحادیه اروپا هم‌چنین بر اهمیت دست‌رسی بلامانع به کمک‌های بشردوستانه از طریق سازمان‌های غیردولتی و شرکای سازمان ملل و احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی تاکید کرد.

در این دیدار، اتحادیه اروپا یک کمک 500 میلیون یورویی را با مردم افغانستان وعده کرده و گفته که این کمک از طریق سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی توزیع خواهد شد. اتحادیه اروپا گفته که این کمک‌ها، با تمرکز بر غذا، صحت و آموزش توزیع خواهد شد.

وزارت خارجه طالبان نیز روز گذشته در گزارشی از این دیدار، گفته بود که اتحادیه اروپا ۱۱ میلیون دالر برای هزینه در بخش‌های صحت و معارف افغانستان وعده کرده است.

گفتگوی هیئت طالبان با نمایندگان اتحادیه اروپا در قطر

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x