صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: استادان و دانشجویان زن «حجاب سیاه» بپوشند

استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها، با حجاب سیاه‌رنگ به درس‌ها و وظایف‌شان حاضر شوند. وزارت تحصیلات عالی طالبان در یک طرزالعمل تازه، گفته که راه‌های ورودی دانشجویان پسر و دختر نیز باید تفکیک شود.

استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها، با حجاب سیاه‌رنگ به درس‌ها و وظایف‌شان حاضر شوند. وزارت تحصیلات عالی طالبان در یک طرزالعمل تازه، گفته که راه‌های ورودی دانشجویان پسر و دختر نیز باید تفکیک شود.

پیک‌آفتاب: در سند دو صفحه‌ای که در اختیار خبرگزاری پیک‌آفتاب قرار گرفته است، وزارت تحصیلات عالی طالبان، طرزالعمل تازه را برای استادان زن و دختران دانشجو در نظر گرفته است. این وزارت گفته که زنان و دختران باید حجاب شرعی را رعایت کنند. به اساس طرزالعمل وزارت تحصیلات عالی، حجاب باید به رنگ سیاه باشد. این وزارت هم‌چنین عکسی را ارائه کرده که در آن چادری برقع و حجاب سیاه‌رنگ به عنوان نمونه حجاب مورد نظر طالبان پیشنهاد شده است. این عکس قبلاً توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان تهیه شده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان گفته که از اول سال نو خورشیدی، دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی به روی زنان و دختران بازخواهد شد، اما این دانشگاه‌های موظف هستند تا راه‌های ورودی و خروجی جداگانه برای استادان زن و دانشجویان دختر در نظر بگیرند. هم‌چنین برای ورد و خروج زنان و دختران به کلاس‌های درسی، زمان خاصی تعیین شده است.

در طرزالعمل تازه وزارت تحصیلات عالی هم‌چنین بر جداسازی کامل کلاس‌های درسی دختران و پسران تاکید شده، اما گفته شده در صورتی که امکانات لازم برای جداسازی کامل وجود نداشته باشد، باید از پارتیشن و پرده‌های شرعی استفاده گردد. وزارت تحصیلات هم‌چنین به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داده تا مکان‌های جداگانه برای نماز و استراحت دختران دانشجو در نظر بگیرند.

 

قرار است برای اجرایی نمودن این طرزالعمل، کمیسیون ویژه نظارتی تشکیل شود و این کمیسیون مکلف است تا از روند تطبیق درست طرزالعمل گزارش دهد.

با گذشت چندین ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، دختران هنوز هم از رفتن به مکاتب و دانشگاه‌ها محروم هستند. طالبان گفته‌اند که محیط مصئون شرعی برای زنان وجود ندارد و آن‌ها تلاش می‌کنند تا قبل از سال آینده خورشیدی، زمینه را برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران فراهم سازند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x