صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

صالح: نهادهای حقوق‌بشری در مورد قضیه یک کانتینر اجساد نیروهای امنیتی تحقیق کنند

صالح: «ادعای طالبان مبنی بر اینکه یک کانتینر از اجساد شهدای قوای دفاعی جمهوری اسلامی افغانستان را در شفاخانه پیدا کرده‌اند بی‌اساس است. این‌ها زخمی‌هایی اند که دسته‌جمعی توسط طالب قتل شدند.»

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان، در واکنش به اظهارات رئیس ستاد ارتش طالبان گفته که اجساد یافت شده در شفاخانه سردار داوود خان، مربوط به زخمی‌هایی است که طالبان به شکل دسته‌جمعی آنها را به قتل رسانده‌اند. روز گذشته، قاری فصیح‌الدین بدخشانی، رئیس ستاد ارتش طالبان گفته بود که اجساد شماری از نظامیان حکومت پیشین به دلیل عدم تشخیص هویت هنوز در شفاخانه سردار محمد داوود خان کابل نگهداری می‌شوند.

پیک‌آفتاب: قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان روز یک‌شنبه ۹ عقرب، در یک همایش یادبود از افراد کشته شده طالبان در ولسوالی بهارک بدخشان گفته که یک کانتینر پر از اجساد نظامیان حکومت پیشین در شفاخانه سردار محمد داوود خان نگهداری می‌شود و تاکید کرد که خانواده‌های این اجساد تاهنوز پیدا نشده تا آنان را تسلیم گیرند.

رئیس ستاد ارتش طالبان گفت: «در شفاخانه ۴۰۰ بستر کابل فعلاً یک کانتینر پر از مرده است. تا وقتی که آنها در حکومت بودند، موفق نشدند که وارثین آنها را پیدا کنند که کیست و به کی باید تحویل بدهند و تا حال که امارت اسلامی هم تلاش کرده، پیدا نتوانسته که از کیست و به کی باید تحویل بدهد.»

در واکنش به این اظهارات رئیس ستاد ارتش طالبان، امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان اما در رشته توییت‌های گفته که این ادعای طالبان بی‌اساس است. او افزوده که این اجساد مربوط به زخمی‌هایی است که به شکل دسته‌جمعی توسط طالبان به قتل رسیده‌اند. «ادعای طالبان مبنی بر اینکه یک کانتینر از اجساد شهدای قوای دفاعی جمهوری اسلامی افغانستان را در شفاخانه پیدا کرده‌اند بی‌اساس است. این‌ها زخمی‌هایی اند که دسته‌جمعی توسط طالب قتل شدند.»

آقای صالح در ادامه از نهادهای حقوق بشری خواسته تا در این زمینه تحقیق کنند. او تاکید کرده که تحقیقات باید پیش از آن که طالب نشانه‌های این جنایتش را پاک کند، آغاز شود. «از نهادهای حقوق بشر تقاضا داریم که این جنایت را تحقیق و ریشه‌یابی نمایند تا جهانیان از چهره زشت و وحشتناک طالب بیشتر واقف گردند. قبل از آنکه طالب ثبوت را از میان بردارد، تحقیق باید آغاز گردد.»

چند ماه پیش از سقوط دولت، حملات طالبان تشدید یافته بود که در این حملات تلفات سنگین به نظامیان دولتی وارد می‌شد. براساس آمار‌، طی بیست سال گذشته ۷۰ هزار نظامی که در چارچوب نهادهای امنیتی دولت تحت حمایت غرب عضویت داشتند، کشته شده‌اند. در حال حاضر هزاران نظامی در کنار بیم از انتقام‌جویی طالبان، بی سرنوشت و بیکار هستند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x