صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شورای امنیت: با ناقضین حقوق زنان در افغانستان برخورد شود

شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که ناقضین حقوق بشر در افغانستان، به ویژه کسانی که حقوق زنان و دختران را پایمال می‌کنند، مورد بازپرس قرار گیرند.

شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که ناقضین حقوق بشر در افغانستان، به ویژه کسانی که حقوق زنان و دختران را پایمال می‌کنند، مورد بازپرس قرار گیرند.

پیک‌آفتاب: میشل باشله (Michelle Bachelet)، کمیشنر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر، این درخواست را در نشست خاص شورای امنیت که به پیشنهاد ناروی برای بررسی خشونت در برابر زنان دایر شده بود مطرح کرد.

کمیشنر باشله تصریح کرد که رعایت نکردن حقوق اساسی زنان و دختران اقتصاد افغانستان را شدیداً متضرر ساخته و این در حالیست که افغانستان با بحران فزاینده اقتصادی روبه‌رو است.

کمیشنر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر افزوده که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران زن، وکیلان مدافع و قاضیان زن با تهدیدهای پی هم روبه‌رو بوده و برخی مجبور شدند که کشور را ترک گویند و شمار دیگر خود را از انظار عمومی پنهان کرده‌اند.

باشله در این نشست از شورای امنیت خواست که یک شعبه قوی و فعال حقوق بشر در دفتر سازمان ملل در کابل تاسیس نماید تا روند خشونت علیه زنان را بررسی کند.

این کمیشنر در توییت دیگری گفته است: “زنان و دختران افغانستان مانند همه حقوق دارند. پیش‌رفت‌های گران‌بها نباید معکوس شوند. ما به شدت از حقوق شما برای انتخاب خودتان و بالا کردن صدای‌تان دفاع خواهیم کرد”.

این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر خطاب به طالبان گفته بود که اگر خواهان آزادی پول‌های مسدود شده هستید، باید محدودیت‌ها علیه زنان پایان یابد و مکاتب دخترانه باز شود. دبیرکل سازمان ملل اما، خواهان رهایی پول‌های مسدود شده افغانستان شده بود.

دیده‌بان حقوق بشر به طالبان: آزادی پول در برابر آزادی زنان امکان دارد

دیده‌بان حقوق بشر: حملات شبانه‌ی طالبان وحشتناک است

دیده‌بان حقوق بشر: خبرنگاران در افغانستان عمداً هدف قرار می‌گیرند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x