صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شهروندان منطقه قره‌قالپاقستان در پی طرح تعدیل قانون اساسی، دست به اعتراض زدند

مقامات ازبیکستان روز گذشته دوم جولای، گفتند که پس از طرح تعدیل قانون اساسی آن کشور در مورد جمهوری خودمختار قره‌قلپاقستان، شهروندان آن دست به اعتراض زدند؛ طرحی که براساس آن وضعیت حقوقی این جمهوری تغییر خواهد کرد.

مقامات ازبیکستان روز گذشته دوم جولای، گفتند که پس از طرح تعدیل قانون اساسی آن کشور در مورد جمهوری خودمختار قره‌قلپاقستان، شهروندان آن دست به اعتراض زدند؛ طرحی که براساس آن وضعیت حقوقی این جمهوری تغییر خواهد کرد.

پیک‌آفتاب: قره‌قالپاقستان در منطقه شمال‌غربی ازبیکستان موقعیت دارد و در آن مردم قره‌قالپاق که یک گروه اقلیت قومی متمایز با لسان ویژه می‌باشد، زندگی می‌کنند. نظر به قانون اساسی فعلی ازبیکستان، این منطقه به عنوان یک جمهوری مستقل در داخل ازبیکستان پنداشته می‌شود و مردم این محل حق دارند تا از طریق برگزاری یک همه‌پرسی از بدنه ازبیکستان جدا شوند.

نسخه جدید قانون اساسی که در آن ازبیکستان در نظر دارد تا در جریان ماه‌های آینده همه‌پرسی را برگزار نماید، چیزی در مورد حاکمیت و حق جدایی منطقه قره‌قالپاقستان چیزی نگفته است.

در همین حال، وزارت داخله ازبیکستان روز جمعه اول ماه جولای، گفت: “در نتیجه سوءتفاهم در مورد تعدیل قانون اساسی شماری از ساکنان قره‌قالپاقستان در پایتخت این شهر خودمختار در مارکیت مرکزی تجمع کرده بودند.”

از سوی دیگر، مقامات قره‌قالپاقستان به طور جداگانه با نشر یک اعلامیه گفته‌اند که معترضان تلاش کردند تا دفاتر حکومتی را تصرف کنند و این مسئله باعث شد که پولیس مداخله کند و رهبران این گروه و کسانی را که مقاومت می‌کردند، بازداشت نماید.

مقامات ازبیکستان می‌گویند که اکنون وضعیت در این منظقه که نفوس آن به دو میلیون تن می‌رسد، به حالت عادی برگشته است. قره‌قالپاقستان یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر سابق شوروی می‌باشد و هم‌اکنون روابط نزدیک با روسیه دارد.

تغییرات در مورد قره‌قالپاقستان تنها یک بخشی از اصلاحات گسترده در قانون اساسی ازبیکستان به شمار می‌رود که از سوی شوکت میرضیایف، رئیس جمهور این کشور پیشنهاد شده است. تعدیل قانون اساسی شامل تقویت حقوق مدنی است. این تعدیل هم‌چنین میعاد ریاست جمهوری آن کشور را از پنج سال به هفت سال تمدید می‌کند.

در صورتی‌که همه‌پرسی این اصلاحات را مورد تایید قرار دهد، این اقدام می‌تواند تا راه را به دوره تصدی رئیس جمهور میرضیایف دوباره باز نماید و او می‌توانند خود را برای دو بار دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نماید.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x