صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شایعه یا واقعیت؟ امضای تفاهم‌نامه‌ امارت و مقاومت به میزبانی مسکو

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلامیه‌ای را هم‌رسانی کرده‌اند که گویا سران طالبان و جبهه مقاومت به توافقات ابتدایی در مورد حل مشکلات‌شان از راه گفتگو دست یافته‌اند. طالبان تاکنون به این اعلامیه واکنش نشان نداده‌اند، اما سخنگوی جبهه مقاومت آن‌را شایعه خوانده و رد کرده است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلامیه‌ای را هم‌رسانی کرده‌اند که گویا سران طالبان و جبهه مقاومت به توافقات ابتدایی در مورد حل مشکلات‌شان از راه گفتگو دست یافته‌اند. طالبان تاکنون به این اعلامیه واکنش نشان نداده‌اند، اما سخنگوی جبهه مقاومت آن‌را شایعه خوانده و رد کرده است. این جبهه قبلاً گفتگوها میان احمد مسعود و امیرخان متقی در تهران را نیز شایعه خوانده بود، اما بعداً آن را تایید کرد.

پیک‌آفتاب: سندی که در رسانه‌های اجتماعی هم‌رسانی شده، به عنوان تفاهم‌نامه ابتدایی بین دو طرف خوانده شده و پای آن امضای ملابرادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان و احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت پنجشیر دیده می‌شود. به اساس این سند، دو طرف توافق کرده‌اند که مشکلات‌شان را از راه گفتگو حل نمایند.

این سند چهار ماده‌ای، تاکید دارد که شماری مقامات تاجیک‌تبار از جمله امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری فراری، احمد مسعود، امیر اسماعیل‌خان، عتیق‌الله بریالی، کلیم‌الله نقیبی و حضرت‌علی، در چارچوب امارت اسلامی جابه‌جا شوند. این افراد به ترتیب، به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل، وزیر دفاع، مسئول عمومی حوزه غرب کشور، معین ارشد امنیتی، معاون حوزه شمال و شمال‌شرق و معاون حوزه شرق تعیین خواهند شد.

 

سند هم‌چنین بر تثبیت لقب «قهرمان ملی» برای احمدشاه مسعود، توقف کامل جنگ علیه طالبان از سوی جبهه مقاومت پنجشیر و ایجاد شورای عالی هم‌آهنگی تحت رهبری مشترک امیر اسماعیل‌خان و مولوی عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان تاکید کرده است. دو طرف هم‌چنین بر ایجاد حکومت همه‌شمول از طریق برگزاری لویه‌جرگه تاکید کرده‌اند.

طالبان تاکنون به نشر این اعلامیه واکنش نشان نداده‌اند، اما جبهه مقاومت پنجشیر این اعلامیه را شایعه خوانده و رد کرده است. صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت در حساب توییتر خود با نشر یک اعلامیه کوتاه گفته است: “هم‌چنین متنی که به نام توافق‌نامه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، «جعلی» بوده و شایعه‌ای بیش نیست.”

این در‌ حالی است که جبهه مقاومت قبلاً دیدارهای احمد مسعود و امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در تهران را نیز رد کرده بود، اما بعداً آن دیدارها توسط وزارت خارجه طالبان علنی شد و سخنگوی جبهه مجبور به تایید آن شد.

دیدار زیر سایه سپاه؛ از تکذیب تا تایید

دیدار با مقامات ایران یا مشروعیت‌بخشی به جبهه پنجشیر

مخالفت طالبان با خواسته‌های جبهه پنجشیر

پیش از این نیز گزارش‌هایی از سفر مخفیانه سران طالبان به مسکو منتشر شده بود. گفته شده بود که ملا برادر و ملا یعقوب دو مقام ارشد طالبان به مسکو رفته‌اند تا با احمد مسعود و امرالله صالح دیدار کنند.

سفر مخفیانه سران طالبان به مسکو

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x