صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سپنتا: با فتوا و تحجر نمی‌شود نوروز را محو ‌کرد

رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در واکنش به اعلامیه اخیر وزارت امر به معروف طالبان در پیوند به جشن نوروز گفته است که با فتوا و تحجر نمی‌شود جشن جهانی یک حوزه بزرگ تمدنی را محو کرد.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در واکنش به اعلامیه اخیر وزارت امر به معروف طالبان در پیوند به جشن نوروز گفته است که با فتوا و تحجر نمی‌شود جشن جهانی یک حوزه بزرگ تمدنی را محو کرد.

پیک‌آفتاب: رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان در رشته توییتی، جشن نوروز را جشن جهانی بیان داشته که از یک حوزه تمدنی بزرگ برخوردار می‌باشد. او گفته است که نوروز، رستاخیز بزرگ طبیعت، نماد و نمود احیای طبیعت در گردش سال است. سپنتا در ادامه نوشته است: “در نوروز ۱۳۸۱ پس از سقوط طالبان در تپه مرنجان کابل دیدم که مردم ما با نواختن دهل، اتن و پایکوبی می‌کردند.”

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان تاکید کرده که جشن نوروز با اسطوره‌های باشندگان کهن این سرزمین پیوندی جاویدانه یافته است. نوروز باستانی، این پاکیزه‌ترین آیین‌های طبیعت و انسانیت را پاس بداریم و با شکوه‌تر از هر زمان دیگر برگذار‌ کنیم.

سپنتا در ادامه با انتقاد از موقف طالبان در قبال نوروز، گفته است: “زنان و مردان معترض را می‌کشید و یا نظر‌بند می‌کنید. با موسیقی و هنر، با آزادی و نظام حقوقی معاصر، با هر چیز خوبی که به مردم به یادگار مانده است و با آیین نوروزی حوزه تمدنی ما ستیز دارید، شما از کدام تبار شب‌ پرستید که به جز خون و خفت چیز دیگری در چنته لعنت‌تان ندارید؟” او افزوده است: “اندیشه متحجر شما فقط با انتحار، شلاق، کشتار و نظربند کردن آزادی‌خواهان معنا می‌یابد، چنین باوری انسان‌پذیر نخواهد شد. شما منادیان حقیقت و آزادی را نظربند می‌کنید، اما مگر می‌شود خود حقیقت را هم تا ابد نظربند کرد؟”

به گفته مشاور پیشین امنیت ملی، شعر، ادب و زبان‌های فارسی، پشتو، ازبیکی، ترکی، کردی، بلوچی و دیگر زبان‌های حوزه تمدنی ما سرشار اند از ایما و اشاره‌های نوروزی؛ این آئین، کهن و عالم‌افروز است و چنین هم خواهد ماند. او تاکید کرده است، تا زبان‌های ما زنده‌اند و طبیعت در دوران است، نوروز زنده می‌ماند و ظهور می‌کند و با فتوا، تحجر و بدویت ستیزه‌جو نمی‌شود آن را محو‌کرد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، وزارت امر به معروف طالبان اعلام کرده بود که تجلیل از جشن نوروز حرام است. محمدصادق عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارت گفته که مسلمانان باید از هرگونه تجمعی که به مناسبت عید نوروز برگزار می‌شود، پرهیز کنند. او در حساب توییتر خود با استناد به روایتی، نوروز را «عید مشرکان» خوانده و گفته هر کس در آن شرکت کند، کافر می‌شود.

بر اساس اسنادی که خبرگزاری پیک‌آفتاب به آن دست یافته است، کمیسیون طرح تقویم طالبان خواهان حذف مناسبت‌هایی در تقویم سال ۱۴۰۱ شده که به باور آنان ضد دین هستند. از جمله مناسبت‌های پیشنهادی، حذف «نوروز» از طرح تقویم تدوین شده از سوی طالبان می‌باشد. حذف ۲۲ حوت سال‌روز کشته شدن عبدالعلی مزاری که برخی از تدوین کنندگان طرح به آن تصریح کرده و برخی نیز آن‌را مسکوت گذاشته‌اند. البته برخی از تدوین کنندگان این کمیسیون گفته‌اند که سال‌گرد احمدشاه مسعود و عبدالعلی مزاری، تنها به این دلیل که به حساسیت‌های قومی دامن زده نشود، در تقویم حفظ گردند. آنان در عین حال، تاکید کرده‌اند که در این روزها اجازه برپایی هیچ مراسم و تجلیلی نباید داده شود.

تقویم 1401 طالبان: «نوروز» حذف و سالگرد دو رهبر پیشین طالبان اضافه شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x