صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سرشماری نفوس افغانستان به 120 میلیون دالر بودجه ضرورت دارد

مقامات در اداره احصائیه و معلومات طالبان می‌گویند که برای انجام سرشماری نفوس در افغانستان، به 120 میلیون دالر بودجه و 31 ماه زمان ضرورت است.

مقامات در اداره احصائیه و معلومات طالبان می‌گویند که برای انجام سرشماری نفوس در افغانستان، به 120 میلیون دالر بودجه و 31 ماه زمان ضرورت است.

پیک‌آفتاب: محمدحلیم رافع، سخنگوی اداره احصائیه طالبان روز گذشته 15 سنبله، در صحبت با تلویزیون ملی گفته است: “برای انجام سرشماری نفوس در افغانستان، به 120 میلیون دالر ضرورت می‌باشد. اگر تمویل کننده پیدا شود، روند سرشماری در حدود 31 ماه، طول خواهد کشید.”

وی در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید که این اداره پیش‌نویس طرح سرشماری نفوس افغانستان را آماده کرده است و اگر عملی شود، برای تقریباً 3500 تن شغل ایجاد می‌شود.

با این حال سخنگوی اداره احصائیه و معلومات طالبان مشخص نکرد که آیا این طرح سرشماری نفوس، افغانستانی‌های خارج از کشور به ویژه پاکستان و ایران را در بر می‌گیرد و یا نه؟

این اظهارات سخنگوی اداره احصائیه و معلومات طالبان در حالی مطرح می‌شود که حسیب‌الله موحد، معاون این اداره روز 10 حمل، در یک نشست خبری گفته بود که رشد کلی نفوس افغانستان در سال جاری، 2.14 درصد سنجش شده و جمعیت افغانستان در سال جاری خورشیدی، 34.4 میلیون تن بوده که 17.5 میلیون مرد و 16.8 میلیون زن برآورد شده است.

این اداره هم‌چنان تخمین زده بود که بیش از هفتاد درصد جمعیت افغانستان در حال حاضر روستایی و 26.8 میلیون تن نیز شهرنشین هستند. آمارهای اداره احصائیه طالبان نشان می‌دهد که نزدیک به نصف جمعیت افغانستان، یعنی حدود 47.5 درصد را جوانان، افراد زیر سن 15 سال تشکیل می‌دهند.

براساس گزارش سازمان ملل، نفوس افغانستان حدود 35 الی 40 میلیون تن تخمین شده که 41 درصد آن‌را افراد زیر سن 14 سال تشکیل می‌دهند و به همین دلیل افغانستان دارای یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان است.

کشورهای جهان به طور عادی هر 5 الی 10 سال، نفوس خود را سرشماری می‌کنند، اما افغانستان از نادرترین کشورهایی است که در دو سده اخیر، سرشماری دقیقی از نفوس آن صورت نگرفته است.

ارقام سرشماری که بیش‌تر نویسندگان و محققین به آن استناد می‌کنند، مربوط به دهه هفتاد میلادی است که آن هم ناتمام باقی مانده است. ارقام سرشماری‌هایی هم که به تازگی از سوی نهادها، نویسندگان و محققین ارائه شده، براساس تخمین استورا بوده و روی کیفیت و دقت آن تردید وجود دارد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x