صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان: وزارت امور زنان در دولت قبلی تنها برای گرفتن پول فعال شده بود

پس از فرار رئیس جمهور غنی و تسلط طالبان بر افغانستان، زنان هم‌چنان قربانیان اصلی تحولات 40 سال اخیر افغانستان هستند. امارت اسلامی در اولین اقدام علیه زنان، آنان را از آموزش و کار منع کرده و تنها وزارت مرتبط با زنان را حذف کرد و به جایش وزارت امر به معروف و نهی از منکر ایجاد نمودند.

پس از فرار رئیس جمهور غنی و تسلط طالبان بر افغانستان، زنان هم‌چنان قربانیان اصلی تحولات 40 سال اخیر افغانستان هستند. امارت اسلامی در اولین اقدام علیه زنان، آنان را از آموزش و کار منع کرده و تنها وزارت مرتبط با زنان را حذف کرد و به جایش وزارت امر به معروف و نهی از منکر ایجاد نمودند.

پیک‌آفتاب: مسئولان و نمایندگان حکومت پیشین، طالبان را به زن‌ستیزی متهم می‌کنند و می‌گویند: وزارت امور زنان از کابینه امارت حذف شده است و به جای آن وزارت امر به معروف و نهی از منکر ایجاد شده است. اما عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت: “این وزارت به جای وزارت زنان ایجاد نشده و در آینده برای زنان اداره خاص ایجاد خواهد شد.”

عاکف در عین حال می‌گوید: “در تمام جهان اصل است، بعضی اوقات چندین اداره به یک اداره مدغم یا این‌که یک اداره به چندین اداره تقسیم می‌گردد. اما وزارت امور زنان لغو نگردیده و به جای‌گزین آن وزارت امر به معروف و نهی از منکر نیامده است.”

او تاکید کرد که امارت اسلامی می‌خواهد در آینده یک اداره برای زنان تحت نظر وزارت امر به معروف و نهی از منکر و یا مستقل ایجاد نماید. با این همه او تاکید می‌کند که در دنیا هیج وزارتی برای زنان وجود ندارد. به گفته او، وزارت امور زنان در دولت قبلی هم تنها برای گرفتن پول و امکانات فعال شده بود، اما هیچ دست‌آوردی برای زنان نداشته است.

عاکف مهاجر، هدف از ایجاد وزارت امر به معروف و نهی از منکر را اصلاح جامعه خوانده و گفت که این وزارت در آینده برای اصلاح جامعه کار خواهد کرد و تفاوت نخواهد داشت که مرد است یا زن.

در عین حال، سخنگوی این وزارت علاوه کرد اسلام برای زن‌ها اجازه داده که کار و تحصیل کنند، اما باید بعضی مسایل تخنیکی که سد راه کار و تحصیل زنان وجود دارد، رفع گردد؛ امارت اسلامی نیز اجازه کار و تحصیل برای زنان خواهد داد.

مهاجر هم‌چنین در بخشی از صحبت‌هایش گفت: مانند این‌که شریعت گفته، خانم‌ها باید حجاب شرعی خودشان را مراعات کنند و مختلط با مردها نباشد و یک اداره خاص برای زنان ایجاد خواهد شد در این صورت مانعی برای فعالیت زنان وجود ندارند.

او در رابطه به دست‌آوردهای چهار ماهه وزارت امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد، این وزارت با شماری از نهادها‌، اتحادیه‌ها به شمول اتحادیه پیشه‌وران، اتحادیه تالارها و اتاق تجارت نشست‌های مفیدی داشته که آن ادارات نیز خواهان جلوگیری از منکرات شده و تاکید کردند که مردم باید به «نماز» تشویق شوند.

در واکنش به سخنان سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر اما؛ مرسل عیار، فعال حقوق زن در کابل می‌گوید: “زمانی‌که طالبان وزارت امور زنان را لغو کرد هیچ مشکلی را از بین برده نتوانستند.”

او هم‌چنین گفت طالبان یک وزارت مختص زنان را حذف کردند و وزارت امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد کردند اما تا حالا که چهار ماه از کار این وزارت می‌گذرد، هیچ اداره و یا ریاست را برای زنان در نظر نگرفتند.

در عین حال خانم عیار گفته است که در تمام کشورها زنان یکسان با مردان کار می‌کنند، اما طالبان حتی اجازه تحصیل برای زنان نمی‌دهند، زنان حق تحصیل، حق کار و حق ملکیت را دارند و باید امارت اسلامی به خواست‌های زنان پاسخ جدی دهد.

با سقوط دولت جمهوری اسلامی و تسلط طالبان؛ نهاد‌های خدماتی، آموزشی، مالی و دیگر نهادها متوقف گردیده و شماری از این ادارات نیز از بین رفته است. در این میان با شکل گرفتن دولت امارت اسلامی بیشترین محدودیت کاری و تحصیلی را به زنان وارد کرده است. زنان از رفتن به دانشگاه‌ها، مکاتب و کار منع گردیده‌اند. طالبان، دلایل این امر را مساعد نبودن محیط عنوان کرده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیدعزیزالله
سیدعزیزالله
2 سال قبل

خوب است که از وزارت زنان بهتر است .

تماس با ما: contactus@paikaftab.com
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x