صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: طالبان باید به طور کامل حقوق بشر را احترام کنند

سر منشی سازمان ملل روز گذشته 26 جنوری، از طالبان خواست تا به طور کامل حقوق بشر را احترام کرده و از حقوق زنان و دختران در افغانستان حمایت کند.

سر منشی سازمان ملل روز گذشته 26 جنوری، از طالبان خواست تا به طور کامل حقوق بشر را احترام کرده و از حقوق زنان و دختران در افغانستان حمایت کند.

پیک‌آفتاب: آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل روز گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که برای به رسمیت شناختن و حمایت بین‌المللی از مردم افغانستان، کاملاً ضروری است که طالبان به طور کامل به حقوق بشر احترام بگذارد و از حقوق زنان و دختران محافظت کند. ما این را در همه بحث‌ها روشن کرده‌ایم و خواهیم کرد”.

این مقام ارشد سازمان ملل هم‌چنین نگرانی خود را در مورد گزارش‌ مبنی بر بازداشت و اختطاف فعالان زن در افغانستان بیان کرد و خواستار آزادی آنان شد.

از سوی دیگر، گوترش در توییتی دیگر گفته است: “سازمان ملل به کار برای مردم افغانستان ادامه می‌دهد. امروز ما طرح خود را برای برای گسترش و تسریع حمایت از مردم افغانستان در این دوره حساس آغاز کردیم”.

در همین حال،‌ خبرگزاری فرانس پرس از قول نصیر احمد فایق، شارژدافیر افغانستان در نمایندگی سازمان ملل، گزارش داده که او به نمایندگی از مردم افغانستان؛ اقدامات طالبان، را محکوم می‌کند. فایق افزوده است: “از طالبان می‌خواهم تا به خشونت علیه زنان خاتمه دهند،‌ به عفو عمومی خود احترام بگذارند،‌ به زنان اجازه‌ کار بدهند و دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کنند”.

فایق در توییت دیگر گفته است: “از UNHCR و UNOCHA جهت راه‌اندازی درخواست بشردوستانه برای افغانستان سپاس‌گزاریم و از همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای تعهدات نجات دهنده‌شان که امروز برای حمایت از مردم افغانستان انجام دادند، قدردانی می‌کنیم”.

از سوی دیگر، هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، اخیراً سفر سه روزه به اسلو داشت و در عین حال، قدرت‌های غربی در اسلو فراهم‌آوری کمک‌های بشری برای افغانستان را به بهبود حقوق بشر در افغانستان مرتبط دانست.

روز گذشته اعضای 15 نفری شورای امنیت سازمان ملل در مورد ماموریت هیئت معاونت این نهاد در افغانستان صحبت کردند. مأموریت یوناما قرار است به تاریخ 13 مارچ 2022، پایان یابد و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این نخستین بار است که شورای امنیت در مورد ادامه و یا توقف فعالیت یوناما در افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

علاوه بر موارد بالا، گوترش گفته بود که افغانستان در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان است. ما در مسابقه‌ای با زمان برای ارائه کمک‌های نجات دهنده و تدارکات اولیه پیش از زمستان هستیم.

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ افغانستان در آستانه‌ی بزرگترین بحران انسانی جهان است

افزون بر آن، پس از چیرگی طالبان بر افغانستان در 15 اگست، سازمان ملل، دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل بار‌ها از نقض گسترده حقوق بشر توسط طالبان گزارش داده‌اند. اما مقام‌های طالبان همواره تخطی از حقوق بشر، کشتار نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان و بازداشت افراد و فعالان جامعه مدنی را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به تاریخ اول عقرب در توییتی گفته بود که تا برگشتن دختران به مکاتب و زنان شاغل به وظایف، فعالیت خود در افغانستان را متوقف نخواهد کرد.

سازمان ملل: تا برگشت دختران به مکاتب و زنان به کار در افغانستان می‌مانیم

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر دیده‌بان حقوق بشر به طالبان گفته بود که آزادی پول در برابر آزادی زنان امکان‌پذیر است.

دیده‌بان حقوق بشر به طالبان: آزادی پول در برابر آزادی زنان امکان دارد

امریکا: طالبان به خواست‌های جهانی تمکین کند

آنتونیو گوترش: بشر با دست خود، قبر خود را می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x