صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زورگویی مقام محلی طالبان در دایکندی: آواره‌گان اجازه برگشت به خانه‌هایشان را ندارند

ولسوال طالبان برای ولسوالی پاتو: «اگر بدون فیصله محکمه جنجال جور کردید، حق شکایت ندارید.»

باوجود فیصله دادگاه مبنی بر بازگشت افراد بیجا شده در دایکندی، مقامات محلی اما از برگشت این افراد به خانه‌هایشان جلوگیری می‌کنند. ولسوال طالبان برای ولسوالی پاتو به افراد بی‌جا شده هشدار داده است: «اگر بدون فیصله محکمه جنجال جور کردید، حق شکایت ندارید.»

پیک‌آفتاب: پس از تسلط طالبان بر کشور، صدها خانواده در ولایت‌های مختلف کشور مجبور به ترک خانه و زمین‌های خود شده‌اند. در ولسوالی پاتوی دایکندی نیز بیش از یک‌هزار خانواده با دستور مقامات محلی طالبان وادار به کوچ‌اجباری شده و هنوزهم موفق به بازگشت به خانه‌هایشان نشده‌اند. شماری از این بیجا شده‌گان خانه و سرپناه ندارند و شب و روزشان را در دشت‌ها و بیابان‌ها در وضعیت ناگواری سپری می‌کنند.

پس از انتقادات تند مردم، رسانه‌ها و فعالان مدنی نسبت به کوچ‌اجباری هزاره‌های دایکندی، طالبان در پنجم میزان سال روان اعلام کردند که کوچ دادن مردم این مناطق تا بهار سال آینده به تعویق افتاده و تا زمانی‌که قوه قضائیه به کار آغاز نکند، کسی کوچ داده نمی‌شود. به تعقیب آن، محکمه محلی طالبان در دایکندی، مکتوبی را به ولسوالی گیزاب این ولایت نوشته و خواهان برگرداندن مردم به مناطق‌شان شد. این نامه در هفدهم میزان صادر شد، اما ولسوال گیزاب در پاسخ این نامه گفته بود که این جنجال‌ها مربوط ولسوالی پاتو است. سپس نامه مشابه دیگری از دادگاه به ولسوالی پاتو نوشته شده است.

با گذشت چند روز از صدور حکم محکمه، نه‌تنها این حکم عملی نشده، بلکه محمود مسافر خالد، ولسوال طالبان در پاتو، بر رسیدگی قضیه توسط سه دادگاه تأکید کرده است. او در نامه‌ای به متنفذان هزاره نوشته است: «شمایان باید سر خود همراه مردم پشتون که از گیزاب آمده‌اند، کدام جنجال جور نکنید و شما به ولسوالی پاتو حاضر شوید و همراه موسفیدان پشتون در محکمه امارت اسلامی دعوای خود را طی کنید. به این خاطر که پشتون‌ها که از گیزاب آمده‌اند اسناد تحریک سابقه را دارند و اگر شمایان بدون فیصله محکمه کدام جنجال و خصومت را جور کردید، باز حق شکایت را ندارید.»

باشنده‌گان محل می‌گویند که حدود ۴۰ تا ۵۰ سال در این مناطق زندگی کرده‌اند و تاکنون هیچ‌کسی بر زمین‌های آنان ادعای ملکیت نکرده بودند. اما ولسوال طالبان برای پاتو، در نامه‌اش به متنفذان کیندیر نوشته است: «ناگفته نماند تا که موضوع زمین کیندیر را در سه محکمه طی نکرده باشید، زمین در تصرف پشتون‌ها است.»

صدیق‌الله عابد، فرمانده امنیه طالبان برای ولایت دایکندی نیز ضمن تأیید صادر شدن یک مکتوب از دادگاه مرافعه عنوانی ولسوالی گیزاب، گفته که کوچ داده شده‌ها مربوط ولسوالی پاتو می‌باشند و به همین دلیل، کارها در این زمینه به تأخیر افتاده است. او افزود که اکنون به مقام‌های ولسوالی پاتو گفته شده است تا در این باره تصمیم بگیرند. به گفته عابد، طالبان کار خلاف انجام نمی‌دهند و چیزی که طبق قانون آن‌ها فیصله شده باشد، آن را اجرایی می‌کنند.

درحالی که آوارگان محلی هنوزهم در بیان‌ها و دشت‌ها روز و شب شان را سپری می‌کنند، یک مقام طالبان به تازگی در حاشیه نشست مسکو، کوچ‌اجباری هزاره را انکار کرد. خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته بود که تا کنون هیچ‌کسی به زور از محلات‌شان اخراج نشده است.

اما دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته در گزارش تازه اعلام کرد که طالبان هزاره‌ها و شیعیان را مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌کنند. پاتریشیا گاسمن‌، مدیر بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «طالبان هزاره‌ها و دیگران را بر اساس قومیت یا عقاید سیاسی به اجبار از محلات‌شان بیرون می‌کنند تا خانه‌های آن‌ها را به حامیان خود پاداش بدهند.» به گفته او این اخراج‌ با تهدید و به زور، بدون هیچ‌گونه روند قانونی و سوء استفاده جدی صورت گرفته است که مجازات دسته‌ جمعی خوانده می‌شود.» خانم گاسمن گفته است: «آواره کردن خانواده‌ها در هنگام برداشت محصول و درست قبل از شروع زمستان بی‌رحمانه است.»

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران خانواده در ولایت‌های مختلف از جمله صدها خانواده هزاره از ولایت‌های دایکندی، بلخ و هلمند از خانه‌های شان بیجا شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x