صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زنی که 14 روز غذایی نپخته است

"من خانمی را ملاقات کردم که به ما گفت، او در ۱۴ روز گذشته غذا نپخته است، زیرا آشپزخانه‌اش خالی است. من زنانی را دیدم که وعده‌های غذایی‌شان را حذف می‌کردند تا اول کودکان و خانواده‌شان غذا بخورند، و این غیرقابل قبول است."

یک تیم از کارشناسان بشردوستانه سازمان ملل که به تازگی از افغانستان دیدن کرده است، وضعیت بشری در افغانستان را وخیم خوانده است. این هیئت سازمان ملل گفته که اگر کمک‌های فوری صورت نگیرد، احتمال وقوع فاجعه وجود دارد.

پیک‌آفتاب: این تیم که یک ماموریت در افغانستان داشته است، به برخی ولایات رفته و از جمله در قندهار با شماری از باشندگان محلی دیدار کرده است. آن‌ها در گزارش خود نوشته‌اند: “عظمت درد و رنج انسانی و نیازهای عاجل مردم افغانستان، به طور غم‌انگیزی در آن‌چه ما دیدیم و با افرادی که در جریان ماموریت‌مان صحبت کردیم، واضح بود.”

یکی از اعضای این تیم می‌گوید: “من خانمی را ملاقات کردم که به ما گفت، او در ۱۴ روز گذشته غذا نپخته است، زیرا آشپزخانه‌اش خالی است. من زنانی را دیدم که وعده‌های غذایی‌شان را حذف می‌کردند تا اول کودکان و خانواده‌شان غذا بخورند، و این غیرقابل قبول است.”

در گزارش هم‌چنین آمده است که با افزایش بحران‌های بشردوستانه و اقتصادی در افغانستان، عزم و اراده جامعه بین‌المللی در حمایت از کارمندان بشردوستانه، صحی و دیگر پاسخ دهندگان خط مقدم، باید ثابت باقی بماند. گزارش می‌افزاید، مردم نیاز به دست‌رسی به خدمات اولیه مانند غذا، آموزش، توانایی گرم کردن خانه‌های خود در دمای زیر صفر دارند و مردم برای خرید نیازها و اشیای دل‌خواه خود به پول نقد نیاز دارند.

تهیه کنندگان این گزارش تاکید می‌کنند که هر روز تاخیر در ارائه کمک‌های بشردوستانه، به معنای از دست دادن جان‌های مردم می‌باشد. مارگوت واندر ولدن، رئیس بخش اضطرار برنامه جهانی غذا می‌گوید: “حال زمان آن است که در کنار مردم افغانستان باشیم، ما یک دقیقه برای تلف کردن نداریم و هم‌اکنون رسیدگی به آن‌هایی که در مناطق دوردست هستند، در اولویت است.”

ارزیابی‌های این هیئت نشان می‌دهد که بیش از نیمی از جمعیت با بحران یا سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه هستند، گرسنگی حاد زندگی 23 میلیون نفر را تهدید می‌کند، بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال در سال ۲۰۲۲ با سوء تغذیه حاد مواجه می‌باشند.

به گفته تهیه کنندگان گزارش، بدون کمک‌های فوری بشردوستانه نجات‌بخش، بیش از چها  میلیون کودک زیر پنج سال در سال جاری به سوءتغذیه حاد مواجه شده که بیش از ۱ میلیون از آن‌ها ممکن است جان‌شان را از دست دهند.

پیش از این نیز، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی بارها نسبت به وضعیت وخیم بشری در افغانستان هشدار داده‌اند.

سازمان ملل: مردم افغانستان غذا برای خوردن ندارند

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ افغانستان در آستانه‌ی بزرگترین بحران انسانی جهان است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x