صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زنان معترض در کابل: زمینه‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه و بازگشت زنان به محل کارشان فراهم شود

زنان معترض که با کودکان خود در این تجمع شرکت کرده بودند، شعارهای را در راستای برابری حقوقی شهروندان نیز با خود حمل می‌کردند. آنان بر تامین حقوق اساسی زنان از جمله آزادی کار، مشارکت سیاسی و آزادی تحصیل تاکید کردند.

شماری از زنان در کابل باردیگر به دلیل بسته ماندن مکاتب دخترانه و عدم بازگشت زنان به محل کار شان با برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز، دست به اعتراض زدند. در این تجمع که به مناسبت دهم اکتوبر روز جهانی همبستگی زنان برگزار شده بود، زنان یک بار دیگر خواهان تامین حقوق شهروندی شان از سوی سوی طالبان شدند.

پیک‌آفتاب: زنان معترض که با کودکان خود در این تجمع شرکت کرده بودند، شعارهای را در راستای برابری حقوقی شهروندان نیز با خود حمل می‌کردند. آنان بر تامین حقوق اساسی زنان از جمله آزادی کار، مشارکت سیاسی و آزادی تحصیل تاکید کردند.

این زنان معترض در پایان با ارائه قطعنامه‌ای پنج ماده‌ای از طالبان و جامعه جهانی خواستند تا هرچی سریعتر زمینه‌ای بازگشایی مکاتب دخترانه و بازگشت زنان به محل کارشان را فراهم سازند. زنان معترض می‌گویند که با حاکمیت طالبان، محدودیت‌های بی‌شماری برای زنان و دختران در افغانستان وضع شده است. آنان تاکید می‌کنند که با مسئله زنان افغانستان برخورد سیاسی می‌شود. به گفته این معترضان، طالبان، زنان را به گروگان گرفته تا از این مسیر بتواند مشروعیت جهانی خود را به دست آورد.

درحالی که بیش از بیست روز است مکاتب پسرانه در افغانستان بازگشایی شده است، اما طالبان اجازه‌ی بازگشت دختران به مکاتب را نداده‌اند. طالبان همچنین اجازه بازگشت زنان به محل کارشان را صادر نکرده‌اند. امارت اسلامی گفته که درحال حاضر شرایط برای بازگشایی مکاتب دخترانه و همچنین بازگشت زنان به محل وظیفه‌ای شان مهیا نیست و این محیط‌ها باید متناسب با معیارهای اسلامی آماده شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x