صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زلمی خلیل‌زاد از سمت خود استعفا داد / بلینکن از خدمات خلیل‌زاد به امریکا قدردانی کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با تایید خبر استعفای آقای خلیل‌زاد طی توییتی از چندین دهه خدمت او به مردم امریکا قدردانی کرد. بر اساس اعلام وزارت خارجه امریکا قرار است توماس وست، معاون پیشین آقای خلیل‌زاد، عهده‌دار این سمت باشد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در ساعات پایانی روز گذشته 18 اکتوبر، استعفا داد. آقای خلیل‌‌زاد از زمان دولت ترامپ و از سال 2018 عهده‌دار این سمت بود.

پیک‌آفتاب: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با تایید خبر استعفای آقای خلیل‌زاد طی توییتی از چندین دهه خدمت او به مردم امریکا قدردانی کرد. بر اساس اعلام وزارت خارجه امریکا قرار است توماس وست، معاون پیشین آقای خلیل‌زاد، عهده‌دار این سمت باشد.

طلوع نیوز که نسخه‌ای از استعفانامه آقای خلیل‌زاد را دریافت کرده، به نقل از آقای خلیل‌زاد نوشته که «افغان‌ها می‌توانستند با استفاده از فرصت پیش آمده مذاکرات صلح به جنگ چهل ساله افغانستان نقطه پایان بگذارند.»

خلیل‌زاد در قسمتی از استعفانامه‌اش گفته است که گفتگوها میان حکومت پیشین افغانستان و طالبان آنگونه که انتظار می‌رفت، پیش نرفت. وی گفته است که دلایل پیچیده‌ای وجود دارند که مانع به نتیجه رسیدن گفتگوها شدند. خلیل‌زاد گفته است که وی در روزها و هفته‌های آینده درباره این دلایل خواهد نوشت.

خلیل‌زاد در استعفانامه‌اش گفته است: «با وجود تلاش‌های ما و دیپلوماسی گسترده‌ از سوی من، تیم ما و همچنان اصرار فراوان از سوی جامعه جهانی، افغان‌ها نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و به جنگ چهل‌ساله با یک روحیه سازنده و سازش عادلانه نقطه پایان بگذارند.»

او همچنین گفته که «امروز نیروهای ما خارج شده‌اند، جنگ امریکا بالاخره پایان یافت، و هزینه گزافی که در این جنگ مصرف می‌شد را می‌توان در بخش‌های حیاتی دیگر هزینه کرد.»

زلمی خلیل‌زاد نقشی مهم و کلیدی در جریان مذاکرات صلح و انعقاد پیمانی میان دولت امریکا و گروه طالبان در دوحه ایفا کرد.

از اصلی‌‌ترین بندهای این پیمان، تعهد امریکا بر خروج تمامی نیروهای نظامی‌اش تا پایان ماه اگوست 2021 میلادی بود. طالبان اما در ۱۵ آگوست، پس از تصرف مناطق زیادی از افغانستان، کابل، پایتخت، را نیز تصرف کرد.

زلمی خلیل‌زاد روز 21 ماه می 2021 تقریباً دو ماه مانده تا سقوط افغانستان توسط طالبان به کنگره امریکا رفت و خطاب به نمایندگان امریکا گفت که پیش‌بینی ها در مورد پیشروی سریع نیروهای طالبان و سقوط کابل توسط آنها بعد از خروج ائتلاف بین‌المللی از افغانستان بدبینانه است.

آقای خلیل‌زاد در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفته بود: «من شخصا فکر می‌کنم که این سخنان که ارتش ملی افغانستان تجزیه می‌شود و کنترل امور فوراً به دست طالب ها می‌افتد نادرست است.»

توماس وست که اینک جانشین آقای خلیل‌زاد شده است از زمان روی کار آمدن تیم جو بایدن به عنوان معاون و همراه آقای خلیل‌زاد در مذاکرات حضور داشت.

در نخستین مذاکرات مستقیم و رو در روی مقامات امریکایی و طالبان پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که اوایل ماه جاری میلادی برگزار شد، آقای خلیل‌زاد مشارکت نکرده بود اما آقای وست هدایت مذاکرات را بر عهده داشت.

آقای وست همچنین در سفری که دیوید کوهن، رئیس سازمان سیا در آخرین روزهای ماه آگوست به کابل داشت، او را همراهی کرد.

زلمی‌ خلیل‌زاد که در ساعات پایانی روز گذشته استعفا کرد در دولت جورج بوش نیز مدتی به عنوان سفیر امریکا در افغانستان و سپس سفیر امریکا در عراق منصوب شد.

خلیل‌‌‌زاد 70 ساله و متولد کابل است. وی پس از تحصیل در دانشگاه امریکایی بیروت با مهاجرت به امریکا تحصیلاتش را در دانشگاه شیکاگوی این کشور ادامه داد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x